Afgelopen vrijdag ondertekende ANWB Medical Air Assistance (MAA) een contract met de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Fryslân. De ANWB mag de komende vijf jaar het ambulancevervoer door de lucht verzorgen vanaf de wal naar de Waddeneilanden.
Het contract gaat in op 1 November 2016 en de ANWB zal hiervoor een Airbus H145 inzetten, die vanop de vliegbasis Leeuwarden zal opereren. De RAV stuurde een persbericht over de contractondertekening.
Of dit het einde is van de lange saga weten we niet maar dat we reeds dikwijls een aantal artikelen hebben geschreven over de Waddenhelikopter is een feit. De eerste aanbesteding voor het patientenvervoer eindigde in de rechtszaal, waarbij de RAV gedwongen werd om met het Belgische Heliventure FTO rond de tafel te gaan zitten. Maar de partijen konden echter geen oplossing vinden en de RAV schreef een nieuwe aanbesteding uit.
Deze nieuwe aanbesteding werd terug door de ANWB MAA gewonnen en blijkbaar zou deze nu wel kunnen voldoen aan alle eisen van het lastenboek. Of Heliventure tegen dit contract naar de rechter zal stappen weten we vooralsnog niet. Tegen de nieuwe aanbesteding loopt nog steeds een geding.
De ANWB-dochter MAA verzorgt nu reeds met vijf traumaheli's ( PH-ELP, PH-HVB, PH-MAA, PH-MMT, PH-ULP) en 33 piloten het merendeel van het medische helivervoer in Nederland. Gemiddeld 7000 keer per jaar vliegen de gele toestellen uit. Naar verwachting gaat het bij de waddendienst om jaarlijks driehonderd vluchten.