De Europese Gemeenschap gaat €22 miljoen investeren in een fonds voor het ontwikkelen van technologieën voor de volgende generatie gevechtshelikopters. De generatie helikopters zullen ook zeer nauw moeten samenwerken met UAV's (Unmanned Air Vehicles - drone). Dergelijke samenwerking, de zogenaamde MUM-T (Manned Unmanned Teaming) is een belangrijk aspect van de toekomstige gevechtshelikopter.
Deze fondsen komen uit het European Defence Industrial Development Program en moeten volgens het lastenboek voorzien in een geavanceerd samenwerkingssysteem welke de efficiëntie van gecombineerde missies van bemande en onbemande helikopters optimaliseert via een nieuwe compatibele interface. Dit betekent dat het systeem niet afhankelijk mag zijn van een specifiek type toestel of helikopterfabrikant.
Het lastenboek voorziet een aantal activiteiten die tot het eindresultaat moeten leiden:
- initieel design
- studie naar de haalbaarheid en grenzen van de mogelijkheden
- ontwikkeling van het concept van en dergelijke gecombineerde operatie
- bouwen van het prototype
- testvluchten
De ontwikkelde technologie zal moeten functioneren in bestaande en toekomstige gevechtshelikopters alsmede in bestaande en toekomstige militaire UAV's. Zoals gezegd interfacebaar met helikopters van verschillende fabrikanten. Het systeem moet in twee modi kunnen werken: volledig autonoom en semi-autonoom. Het lastenboek stelt ook dat het systeem gecertificeerd moet worden door EASA.
Zowel Airbus Helicopters als Leonardo Helicopter hebben reeds activiteiten ontwikkeld rondom MUM-T. Airbus Helicopters deed dit samen met een UAV van Schiebel Camcopter in mei 2018. Leonardo heeft MUM-T testen met de AW159 Wildcat op het programma staan voor dit jaar in samenwerking met het UK Defence Science & Technology Laboratory.
Tegen eind dit jaar moeten de voorstellen bij de EU worden ingediend.
Foto en video copyrights: Airbus Helicopter en Schiebel Camcopter doen een MUM-T test in 2018.