Helikopters van zes Europese landen vliegen af en aan boven het Portugese Ovar. Op 16 juli ging hier de internationale helikopteroefening Hot Blade 14 van start. Om de operationele samenwerking te bevorderen, trainen ze samen in een warme, bergachtige en stoffige omgeving. Ook 43 Belgische militairen en vier A109-helikopters zijn van de partij.
Het hogere doel van deze oefening is volgens de organisator van Hot Blade 14, luitenant-kolonel Carlos Lourenço, “de Europese helikopterbemanningen met elkaar leren samenwerken. Zo kunnen we samen ingezet worden wanneer het nodig is.” Een nobel doel en met de huidige besparingen bij alle Europese legers misschien realistischer dan ooit. Voor het derde jaar op rij haalt iedereen hier dan ook het onderste uit de kan.
Het schema is strak, de pauzes kort. Voorbereiding is alles, zeker ’s nachts. Een groot scenario met deelnemers uit meerdere landen staat op het programma. Voor België komen die van het 17de smaldeel van de 1 Wing uit Bevekom. Zij zorgen voor de veiligheid van de anderen en zullen daarbij ook moeten vuren. Acht piloten en twee boordschutters maken zich klaar om bij valavond op te stijgen en het nachtvuren te oefenen. “Zonder onze nachtkijkers is dit onmogelijk”, legt eerste korporaal-chef Eric Demarteau uit. Hij bedient het MAG-machinegeweer aan boord van een A109. “De nachtkijkers versterken zelfs de kleinste lichtbron enorm. Zo krijgen we zelfs in de meest donkere zones een gedetailleerd en driedimensionaal beeld.”
Door een dichte mist boven de kustlijn last de missiecommandant het scenario met nachtvuren boven zee op het laatste moment af. Spijtig voor Eric, want zo gaat zijn laatste kans op vuren tijdens Hot Blade in rook op. Ook al gaat er voor de piloten ongeveer zes uur planning vooraf aan de uitvoering van zulke scenario’s, de veiligheid primeert. En ook op dat vlak verschillen de voorwaarden per land.
De trainingsvlucht van de Portugese Merlin-helikopter voor operationele reddingsopdrachten (combat search and rescue) gaat wel door. De Portugese special forces aan boord willen ook hun vaardigheden in het nachtvuren bijspijkeren. Vanuit het deurgat van de helikopter proberen ze de doelen die op zee drijven zo precies mogelijk te raken. Daar komt heel wat stuntwerk bij kijken.
De 25 helikopters zullen samen 500 vluchten uitvoeren, zowel overdag als ’s nachts, in totaal goed voor ongeveer duizend vlieguren. Op 30 juli keren de bemanningen terug. Volgend jaar is het aan de Italianen om deze oefening te organiseren.
Bron: mil.be