Pakistan gaf eind 2019 aan de Turken een uitstel van 1 jaar om het order uit juni 2018 voor 30 aanvalshelikopters van het type TAI T129 ATAK (ter waarde van $1,5 miljard) te gaan bouwen. De Turkse fabrikant TAI ziet zijn T129 ATAK als een volwaardige concurrent voor de Boeing Apache en de Airbus Tiger.
Maar dit is zonder de Amerikanen gerekend. De turbines voor de T129, de LHTEC T800-4A's, worden in Amerika worden gebouwd en dat de Amerikaanse regering wil geen exportvergunning afleveren voor deze turbines naar Turkije. De Amerikanen hebben Turkije op hun zwarte lijst voor militaire exportvergunningen geplaatst sinds Turkije een Russisch luchtafweersysteem van het type S-400 kocht.
Eerder vorig jaar was er weer wat hoop voor de Pakistani toen Amerika toch een exportvergunning gaf voor de turbines van de T129 aanvalshelikopters met bestemming Filipijnen. Maar voor de Pakistani wilde Amerika geen exportvergunning afleveren waardoor Turkije een groot order dreigde kwijt te raken en Pakistan na meer dan 3 jaar nog steeds geen aanvalshelikopters heeft.
In een druk bijgewoonde persconferentie op 5 januari 2022 heeft het hoofd van de Pakistaanse DG ISPR, de persdienst van het leger, generaal-majoor Babar Iftikhar (zie foto & video) bevestigd dat Pakistan niet langer wacht op de Turkse T129 aanvalshelikopters maar in verregaande gesprekken is met de China over de levering van Chinese Z-10ME aanvalshelikopters. Meer informatie over de deal wou de generaal niet kwijt. Het zou de eerste keer zijn dat de Chinese Z-10ME buiten China zal worden ingezet. In onderstaande video kun je de persconferentie van de generaal volgen waarbij hij bijna op het einde, en in het Engels, het heeft over de Turkije deal.
Of Amerika hiermee gebaat is, is alsnog de vraag. Waar het misschien hoopte dat Pakistan Amerikaanse Apache aanvalshelikopters zou kopen (die veel meer dan het dubbele kosten dan de Turkse T129's) mag Amerika dit nu finaal vergeten en heeft het Pakistan in de armen van China gedwongen.
En intussen is in Turkije, TEI ( Tusas Engine Industries) met man en macht begonnen met de ontwikkeling en de bouw van de turboshaft TEI-TS1400 turbinemotor die ze in hun T625 Gokbey helikopter gaan inzetten. Het Amerikaans-Britse LHTEC (een joint venture van Honeywell en Rolls-Royce) is daarmee op termijn ook zijn Turkse klant kwijt.
Na de persconferentie kwam er een stroom aan berichten op gang waarbij Pakistaanse militaire en diplomatieke bronnen stellen dat Pakistan de deal met Turkije nog niet definitief heeft opgegeven. Anderzijds wordt niet tegengesproken dat Pakistan bespekingen voert over de Chinese Z-10ME aanvalshelikopters.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Foto van de Chinese Z-10ME aanvalshelikopter