Afgelopen woensdag stond te lezen op de Duitse website Business Insider dat de geplande aankoop van 60 Chinook CH-47F Block II-helikopters door het Duitse leger dubbel zo duur zou kosten als gepland. In plaats van € 6 miljard zou het STH-project nu bijna €12 miljard gaan kosten: een bom op het project en reden voor heftige discussies in en rond het Duitse parlement.
Het STH-project (Schwere Transport Hubschrauber) heeft sinds 2017 een zeer moeilijke geschiedenis. Op de ILA 2018 in Berlijn was de aanbesteding bijna klaar en mochten Boeing en Sikorsky samen met hun Duitse partners aan de vele tienduizenden bezoekers tonen hoe goed de Chinook CH-47F en de Sikorsky CH-53K transporthelikopters wel waren. Het was overigens de eerste keer dat de CH-53K, de King Stallion, buiten de US werd gedemonstreerd. Boeing met de Chinook CH-47F speelde op de hoge beschikbaarheid, het ervaren platform en de betere prijs, die wel zou passen in het Duitse beperkte budget.
Maar toen het lastenboek eind september 2018 klaar was voor de openbare prijsaanvraag, wilde het Duitse parlement het budget niet vrijgeven en werd het project voor een eerste keer bevroren.
Eind 2019 kwam dan het verlossende woord dat het parlement toch de budgetten had vrijgemaakt voor het STC-project en kon de biedstrijd beginnen. Alleen Sikorsky met haar CH-53K King Stallion en de Boeing Chinook CH-47F voldeden aan de eisen van het lastenboek en stuurden hun aanbieding op 13 januari 2020 naar de Duitse Defensie.
Toen eind september 2020 de beslissing moest worden bekendgemaakt wie van de twee, Sikorsky met CH-53K of Boeing met de Chinook CH-47G, het order zou krijgen, besliste de Duitse Defensie beslist om beide aanbiedingen te verwerpen als oneconomische biedingen.
In maart 2021 sprak het Federale Kartelbureau zich uit over de stopzetting van de STH-competitie in september 2020. Ze stelde dat Defensie het recht had om de koopprocedure stop te zetten, maar ook dat de budgetraming door de gevraagde aanpassingen van de STH-helikopters niet correct was verlopen. Zowel de Duitse Defensie als Sikorsky konden zich niet vinden in deze uitspraak en gingen in beroep.
Het regionale hooggerechtshof in Düsseldorf wees op 15 december 2021 het beroep tegen het arrest van het Federale Kartelbureau af. Dit betekende dat de Duitse Defensie een nieuwe aanbesteding mocht uitschrijven voor het STH-project.
Na de Russische inval in Oekraïne wilde Duitsland, die €100 miljard extra vrijgemaakt had voor militaire aankopen, snel het STH-project oplossen en op 25 april 2022 lekte uit dat Duitsland 60 nieuwe Boeing Chinook CH-47F Block II helikopters zou aankopen. Het duurde nog tot 3 juni 2022 vooraleer de Duitse Defensie de beslissing voor de Chinooks bekendmaakte.
Naast zijn kopzorgen rond de mogelijke leveringen van Leopard tanks aan Oekraïne krijgt de nieuwe minister van Defensie, Pistorius, ook dit probleemdossier op zijn bord. Blijkbaar zouden de Amerikanen de Duitsers eerst informeel geïnformeerd hebben dat hun 'eisenbundel' voor het toestel, de stijgende inflatie en de sterke dollar de kostprijs tot bijna €12 miljard hebben opgedreven.
In de komende dagen zal duidelijk moeten worden hoe dit project nu verder moet. De oude Sikorsky CH-53E helikopters gaan vanaf 2025 uit dienst en dan moeten nieuwe transporthelikopters klaar staan. Maar met de huidige timing en deze nieuwe vertraging is dit bijna een onmogelijke zaak geworden.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...