NATS (National Air Traffic Services in de UK) doet fieldtests met Mode S / ES transponders. Het Britse NATS afdeling General Aviation laat toe om Mode S transponder met de ES (Extended Squitter) optie te koppelen aan niet gecertificeerde GPS-toestellen.
In en dergelijke configuratie kunnen naast de normale transpondergegevens ook positie, hoogte en call-sign via ADB-S worden uitgezonden. In sommige omstandigheden zal ook informatie kunnen ontvangen en weergegeven worden op het GPS-toestel.
Tot op heden was het verboden om ADB-S informatie uit te zenden afkomstig van niet-gecertificeerde GPS-toestellen. NATS doet deze field-test samen met de AOPA en piloten mogen deze configuratie's gebruiken boven het volledige grondgebied van de UK.
Zelf gaat NATS deze informatie niet gebruiken en blijft ze haar diensten verder baseren op haar grondradars maar is van mening dat de General-Aviation piloten voordeel zullen halen uit het gebruik van deze informatie, en mogelijks het kleine luchtverkeer veiliger maken.
De US verplicht de ADB-S tegen 2020 in het private luchtverkeer. Het NextGen programma zal daar toelaten om naast de informatie van nabije vliegtuigen en helikopters ook uitgebreide informatie over de weersomstandigheden te ontvangen. (zie video hieronder)
Hier in de Benelux kunnen we maar dromen over een dergelijke ontwikkeling; dit terwijl de technologie klaar is en vele piloten deze vooruitgang zouden toejuichen. Hopelijk lezen onze luchtvaartdiensten dit artikel en kunnen ze ook eens denken om dergelijke fieldtesten hier bij ons mogelijk te maken.