De GAMA, de beroepsvereniging van de General Aviation Manufacturers, heeft de helikopters verkoopcijfers gepubliceerd voor het derde kwartaal 2020 (periode Aug/Sept/Okt).
Na het vrij slechte eerste en tweede kwartaal met veel corona-impact was het uitkijken of de helikopterfabrikanten hun leveringsritme hadden kunnen herstellen. En we moeten vaststellen dat de resultaten van het derde kwartaal in vergelijking tot vorig jaar relatief goed zijn. Al moeten we toegeven dat het derde kwartaal 2019 helemaal geen hoogvlieger was.
Fabrikant | 2019 # | 2019 $ | 2020 # | 2020 $ |
---|---|---|---|---|
Airbus | 57 | $293,3m | 58 | $326,5m |
Bell | 42 | $175,0m | 41 | $151.6m |
Enstrom | 1 | $1,4m | 2 | $2,7m |
Guimbal | 5 | $1,9m | 5 | $1,9m |
Leonardo | 27 | $226,3m | 23 | $248,9m |
Robinson | 32 | $18,6m | 53 | $30,7m |
Daarnaast waren er nog uitleveringen van militaire helikopters door NHI: 9 NH-90 in 2019 en 7 in 2020, door Bell 14 helikopter in 2019 en 12 in 2020 en door Sikorsky 22 helikopters in 2019 en 7 in 2020.
Type | Q3 - 2019 | Q3 - 2020 |
---|---|---|
R22 | 5 | 6 |
R44 | 16 | 31 |
R66 | 11 | 16 |
Een paar vaststellingen bij de cijfers:
- Alle fabrikanten hebben het pre-corona ritme kunnen herstellen en hebben een deeltje van de achterstand opgelopen in kwartaal 1 en 2 kunnen bijbenen. In het totaal werden in het 3e kwartaal 842 burgerhelikopters uitgeleverd terwijl dit in 2019 minder, 804 was.
- Voorzover we weten uit de kwartaalresultaten van de verschillende fabrikanten zijn de orderboeken vrij intact gebleven, d.w.z. dat er ook redelijk wat nieuwe bestellingen zijn geboekt. Bij Robinson is het orderboek wel zeer beperkt en leveringstermijnen worden terug aangegeven in weken.
- Airbus Helicopters heeft al bij al een behoorlijk resultaat neergezet, gezien de omstandigheden. Vooral H125 met 23 stuks en H145 met 16 stuks maken het leeuwenaandeel van de uitleveringen. Opmerkelijk hier is dat Airbus in de eerste 9 maand van 2020 reeds 4 stuks H225 wist te verkopen daar waar vorig jaar na 9 maand de teller op 0 stond. De SuperPuma is toch niet verdwenen na het dramatisch ongeval in het Noorse Bergen.
- Bell leverde in het derde kwartaal van 2020 15 stuks JetRanger 505 X uit, in 2019 was dit 17 stuks. Het hoogtepunt van de JetRanger 505 X lijkt snel voorbij en het origineel plan om 150 JetRangers 505 per jaar te bouwen lijkt verder weg dan ooit. Bell zal gelukkig mogen zijn als het 50 stuks van de 505 zal verkopen in het ganse jaar 2020. Ook in de tweedehandsmarkt zien we meer en meer Bell JetRangers 505 opduiken. Bell wist in het derde kwartaal wel 19 stuks van de Bell 407GXi te verkopen, duidelijk een succes.
- Sikorsky levert in dit kwartaal terug geen enkele burgerlijke helikopter uit. De militaire markt is voor Sikorsky en zeker voor moedermaatschappij Lockheed-Martin meer aantrekkelijk en we zien Sikorsky in lijn met de strategie van de groep, haar business in de toekomst focust op militaire helikopters met betere en stabielere marges.
- Guimbal blijft steken op 5 helikopters verkopen in het derde kwartaal 2020, evenveel als in 2019. Samen met Airbus werken ze verder aan de de militaire versie, de VSR700, maar hier zijn nog geen toestellen uitgeleverd. Het Franse leger heeft wel bij monde van de minister van defensie aankopen toegezegd.
- Leonardo zet een vrij vergelijkbaar resultaat neer in vergelijking met 2019. Een paar helikopters minder maar wel 10% meer omzet. De succestoestellen blijven de AW139, de AW169 en de AW189.
- Robinson ziet zijn aantallen terug herstellen maar blijft na drie kwartalen in 2020 toch nog 12 helikopters achterlopen op 2019. En 2019 was al één van de slechtste jaren ooit voor Robinson. De R66 blijft het relatief goed doen met 16 verkopen in dit kwartaal waar er vorig jaar 11 stuks werden verkocht. Als je dit vergelijkt met de 15 stuks Bell JetRanger 505 blijkt de R66 een veel grotere concurrent te zijn voor de Bell 505 dan eerst gedacht.
- Airbus Helicopters is met 58 verkochte toestellen de marktleider in het aantal verkochte toestellen, voor Robinson met 53 stuks.
Het derde kwartaal 2020 was geen hoogvlieger voor de industrie maar ook geen drama. Men wist zich aan te passen aan de gevolgen van de corona-crisis. Airbus Helicopters en Leonardo hebben van hun lokale regeringen in Frankrijk, Italië en Duitsland toezeggingen gekregen voor extra militaire aankopen zodat er geen paniek uitbreekt en het orderboek behoorlijk standhoudt. Toch zitten in het orderboek van alle grote fabrikanten nog een aantal orders welke voor een middellange tijd bevroren zijn.
Naschrift 20/11/2020
Boeing Helicopters is geen lid van GAMA en rapporteerde het aantal uitgeleverde helikopters in het derde kwartaal separaat:
- AH-64 - nieuw: 7
- AH-64 - remanufactured: 12
- CH-47 - new: 4
- CH-47 - renewed: 2