De kogel is door de kerk: alle NH-90 helikopters, we hebben er nu 20, krijgen hun definitieve basis op luchthaven De Kooy in Den Helder.
Dat staat in het Luchthavenbesluit voor De Kooy (lees hier) dat in het Staatsblad gepubliceerd is. Er staat letterlijk: "De Kooy is de thuisbasis voor de NH-90-helikoptervloot en kan als uitwijkhaven en oefenveld worden gebruikt door helikopters van andere vliegbases."
De twaalf marine helikopters, de NH-90 NFH, en de acht transport helikopters, de NH-90 TTH zullen dus allemaal samen vanop De Kooy opereren. De concentratie van alle 20 NH-90’s op Maritiem Vliegkamp De Kooy conform «NH-90 alternatief» is gebaseerd op de volgende overwegingen:
- concentratie van alle NH-90’s op één locatie bevordert de doelmatigheid van de bedrijfsvoering, omdat beide versies van de NH-90 (de maritieme en de landversie) deels hetzelfde onderhoud en voor een groot deel dezelfde opleidingen vereisen;
- plaatsing van de acht landversiehelikopters eveneens op De Kooy maakt het beter mogelijk in geval van schaarste deze helikopters ook voor beide maritieme rollen (Maritieme gevechtstaken en Amfibische operaties) in te zetten;
- door die acht helikopters op De Kooy te plaatsen en niet op vliegbasis Gilze-Rijen wordt de daadwerkelijke geluidsbelasting door die vliegbasis in de directe omgeving beperkt;
- de verschillen in milieueffecten tussen de plaatsing van 12 (voorgenomen activiteit) of 20 NH-90 helikopters (voorkeursalternatief) zijn beperkt.
Ook de Search & Rescue taak zal verder vanop Den Helder opereren. Deze taak is voor vijf jaar uitbesteed aan NHV uit Oostende (B)
Den Helder Airport, het civiele deel van de luchthaven, mag volgens dit besluit verder groeien de komende jaren. Het aantal toegestane vliegbewegingen (start of landing) per jaar stond op 27.000, maar kan tot het jaar 2025 uitlopen naar 29.000 vliegbewegingen. Dat is exclusief de 7.000 vliegbewegingen van kleine vliegtuigen die minder dan 6.000 kilo wegen.