Rouw in het team van de Boeing Chinook. Rens H. Swan een van de top ingenieurs die werkte aan de ontwikkeling van de Boeing Chinook is op 90 jarige leeftijd in Philadelphia overleden. Hij gradueerde in de West Philadelphia High School en in de Drexel Institute of Technology studeerde hij met een wetenschappelijke graad in mechanische engineering.
Rens Swan was een veteraan van de Tweede Wereldoorlog waarin hij diende als electronieker in de US Navy. Na de oorlog begon hij zijn ingenieurs carriere bij Piasecki Helicopter Corp. in Essington, en bleef er werken toen het Vertol Aircraft Corp. werd. Nadien werd het Boeing Vertol en finaal Boeing Co. in Ridley Township, Delaware County US. Zijn ganse carriere in de helikopter ontwikkeling duurde 41 jaar toen hij in 1991 op pensioen vertrok.
Swan was bij Boeing Helicopters de top manager van de gewichtstechnologie; dit is een zeer belangrijke afdeling die iedere component in de helikopter ontwikkeling onderzoekt op gewicht, structuur, sterkte, plaats en veiligheid. Met deze discipline was Swan betrokken bij iedere ontwikkeling bij Boeing Helicopters en reeds actief bij de eerste Chinook ontwikkeling.
In 1956, toen Piasecki Helicopters werd overgenomen door Vertol, begon het ontwikkelingswerk aan het Model 107. Het team van Vertol bestond toen uit Tom Peppler, Vertol’s hoofd ontwikkeling; Dick Degan, Tom Griffith, Joe Mallen, en Mr. Swan, de specialist gewichtstechnologie. Boeing schrijft in zijn geschiedenis dat deze groep veteranen het beste team helikopter-ontwikkelingsteam was, dat ooit in de US werkte.
In 1960, kocht Boeing Vertol en ging de ontwikkeling een stuk sneller omdat er veel meer budget vrijkwam. Het Model 107 en Model 114, kregen de militaire namen H-46 Sea Knight en H-47 Chinook. De productie kreeg een sterke boost toen begin de zeventiger jaren tot 30 zware helikopters per maand werden gebouwd voor de oorlog in Vietnam.
Mr. Swan was lid van de Amerikaanse Society of Aircraft Weight Engineers, van het Boeing Lifetime Management Committee en van de American Helicopter Society. Ook na zijn pensionering in 1991 bleef hij actief als 2013 consultant bij Piasecki Aircraft. Daar spendeerde hij veel tijd aan het opleiden van een nieuwe generatie jonge ingenieurs.