
We starten dit Nieuws uit de Benelux helikoptervloot met een overzicht van het aantal helikopters in de Benelux luchtvaartregisters:
- De Nederlandse militaire vloot telt nu 67 helikopters en de Nederlandse civiele vloot telt nu 77 helikopters.
- Het Belgisch civiel luchtvaartregister telt nu 136 helikopters en de militaire vloot telt 18 helikopters.
- Luxemburg heeft nu 19 helikopters in zijn civiele vloot waarbij ook 2 Airbus H145 die zowel civiel (politie) als militaire dienst doen maar civiel zijn ingeschreven.
In de militaire helikoptervloten
- België
- Op 1 september 2025 worden de vier NH90 TTH (transporthelikopters) die op Beauvechain zijn gebaseerd definitief uit dienst genomen. Dit was al enige tijd bekend maar minister Francken maakte de officiële bekendmaking erbij vermeldend de lage beschikbaarheid en hoge kosten. De minister vermelde niet wat de bestemming is van de 4 peperdure toestellen. Er zijn geruchten transfer naar Frankrijk of een mogelijke verkoop voor onderdelen. Anderzijds zouden ook een groot aantal onderdelen kunnen worden gebruikt voor de vier Belgische NH90 NFH helikopters die op Koksijde zijn gebaseerd.
- De eerste NH90 TTH, de RN-05 kwam op 12 oktober 2013 aan op Beauvechain maar had wel reeds op 21 juli 2013 deelgenomen aan het luchtdefilé boven Brussel. Na slechts 12 jaar dienst (en de RN-06, RN-07 en RN-08 zijn iets jonger) is de ervaring van de Belgische Luchtmacht met deze NH90 TTH een dure aangelegenheid.
- Oude Belg
De Agusta A109BA met registratie H-07 die in augustus 1992 in dienst werd genomen als Medevac (medische evacuatie) helikopter bij de Belgische Luchtmacht werd na 19 jaar in augustus 2011 uit dienst genomen. Het toestel werd in december 2011 verkocht aan MAD Africa Distribution.
- En dan zijn we het spoor bijster tot 1 februari 2019, het toestel verschijnt in een aflevering van The Grand Tour (Season 3, Episode 4, titled "Pick Up, Put Downs”). Maar deze verschijning is ook de laatste want het toestel wordt opgeblazen door een ontploffende olievat dat van de Volkswagen Amarok van Jeremy Clarkson gevallen was. Je kunt deze aflevering en de ontploffing van de H07 zien - klik hier. Info Johnny Cuppens - met onze dank
- Nederland
- In de voorbije maand werden twee Apache aanvalshelikopters geleverd op de DHC vliegbasis Gilze-Rijen.
- Op 25 juli werd de Apache met registratie Q-45 geleverd vanop Woensdrecht en op 27 juli werd de Apache met registratie Q-46 geleverd. Beide toestellen waren op 22 mei 2025 vanuit de Boeing fabriek in het Amerikaanse Mesa, aangekomen op de Vliegbasis Woensdrecht waar specifieke Nederlandse uitrusting werd ingebouwd door Defensie COMMIT.
Bij de civiele helikoptervloten
Schweizer (Huges) 296C-1 (300CB) serial 0277 met registratie PH-JDE is verkocht.
- Deze rode helikopter uit bouwjaar 2007 kwam in 2017 naar Nederland. Het toestel was niet aan zijn proefstuk toe want het was eerder reeds ingeschreven in de VS als N86G, in Frankrijk als G-GNOP en in Duitsland als D-HELM.
- In Nederland werd het in juli 2017 ingeschreven als PH-JDE voor Heli Holland, Emmer-Compascuum.
- In mei 2015 werd het toestel ambtshalve uitgeschreven met reden: meer dan 1 jaar zonder geldig luchtwaardigheidsattest .
- Maar in december werd het terug als PH-JDE ingeschreven in het Nederlands luchtvaartregister en te koop gesteld.
- Op 15 juli 2025 werd het toestel terug uitgeschreven wegens verkoop met bestemming Oekraïne.
- Foto met dank aan HeliOnline.de
Luxemburgse Airbus EC130T2 met registratie LX-HLY verhuist naar Frankrijk
- Dit toestel is ingeschreven als Airbus EC130T2 maar is een ACH130, de VIP versie van de EC130.
- Het toestel uit 2021 werd in april 2021 ingeschreven in Zwitserland als HB-ZPV voor Heli-Alpes maar reeds in december 2021 uitgeschreven en ingeschreven als 3A-MFM ingeschreven in Monaco. En kwam als 3A-MFM naar Lelystad. De eigenaar was Helispirit SA uit Luxemburg en het toestel hoorde thuis op de luxe jacht 'Flying Manta’
- Op 3 mei 2023 vloog het toestel als LX-HLY op Mallorca.
- Op 17 juni 2025 werd de LX-HLY geschrapt uit het Luxemburgs register met reden verhuis naar Frankrijk.
- De knappe VIP-helikopter werd op 24 juli als F-HPVA ingeschreven in het Frans luchtvaartregister voor eigenaar AIR INTERCOLIBRI-AIR-IC en basis Reims Prunay.
- Foto met dank aan AirOnline.nl
- Twee voormalige NHV-helikopters verhuizen naar Portugal
De Airbus H145 D3 met serial 21005 en bouwjaar 2020 was de eerste vijfbladige H145 in de vloot van NHV. Het kreeg de registratie D-HNHV in het Duits luchtvaartregister.
- Het toestel was tussen januari 2021 en eind 2024 actief als training helikopter voor de Duitse Luchtmacht vanop de basis Laupheim.
- Na afloop van het contract met de Duitse Luchtmacht keerde het naar de NHV-basis in Oostende terug en werd het leasecontract met Milestone Aviation beëindigd.
- Het toestel is nu verkocht aan het Maltese Gulf Med Aviation en is als 9H-GMA actief als medische urgentiehelikopter in Portugal
- Het tweede toestel is de Airbus H145 D3 met serial 21010 en bouwjaar 2021 en kreeg de Duitse registratie D-HNHW.
- Ook dit toestel was tussen januari 2021 en eind 2024 actief als training helikopter voor de Duitse Luchtmacht vanop de basis Laupheim.
- Het toestel is nu verkocht aan het Maltese Gulf Med Aviation en is als 9H-GMB actief als medische urgentiehelikopter in Portugal
- Foto © Alexander Lutz - met onze dank
Airbus AS350BA Ecureuil geregistreerd als F-GNBP voor Belgische eigenaar:
- Eurocopter AS.350BA Ecureuil met registratie F-GNBP - die sedert 28 januari 2025 staat gebaseerd op de luchthaven van Wevelgem, werd op 9 juli 2025 in het Franse luchtvaartregister officieel overgeschreven op naam van het Belgische bedrijf ADV uit Moeskroen.
- Thuisbasis is de luchthaven van Wevelgem.
- Weliswaar een Frans geregistreerd toestel maar met een Belgische eigenaar, dus toch een knappe aanwinst voor de Belgische helikoptervloot
- ADV was eerder eigenaar van de Gazelle met registratie N505HA en de Gazelle met registratie N341GG. Beide toestellen hebben nog steeds hun basis in België
- Foto © Tom Buysse - met onze dank
- Ander nieuws:
- OO-MOO - Robinson R-44 Raven I - eigendom van de firma Toran nv en die sedert enige tijd actief was vanaf de luchthaven van Wevelgem, vloog op 03.07.25 vandaar terug naar Antwerpen en is sindsdien opnieuw operationeel vanaf deze luchthaven.
OO-RZY - Robinson R-44 Raven II - eigendom van Héli & Co sa die al enige tijd actief was vanaf het Nederlandse vliegveld van Teuge, vloog op 18.07.25 vandaar naar de luchthaven van Liège waar het sindsdien terug staat gebaseerd. Foto © Geert Diopere - met onze dank
- OO-SAF - Robinson R-44 Raven II - eigendom van Héli & Co sa met thuisbasis de luchthaven van Liège, vloog op 18.07.25 vandaar naar het Nederlandse vliegveld van Teuge, waar het de die dag vertrokken Robinson R-44 Raven II, OO-RZY verving. Sindsdien vliegt deze helikopter frequent vanaf Teuge.
- OO-XPY - Robinson R-44 Clipper II - werd reeds geruime tijd gebruikt door het bedrijf Héli & Co en vloog reeds op 13.06.25 vanaf Liège terug naar de luchthaven van Wevelgem. Als gevolg van de AVGAS-ban op de Antwerpse luchthaven kunnen/willen zij dit toestel daar niet langer meer opereren. De Robinson R44 Clipper II mag trouwens niet vliegen met het milieuvriendelijker UL91 in tegenstelling tot de R44 Raven 1.