Intussen twee jaar geleden, op 12 juni 2022, annuleerde de Noorse Defensie zijn bestelling uit 2001 van 14 NH90-helikopters.
Op dat moment - meer dan 20 jaar later - waren slechts 8 van de 14 helikopters geleverd. Deze grote vertraging en een onderzoek dat concludeerde dat het zelfs met aanzienlijke extra financiële investeringen niet mogelijk zou zijn om de prestaties en beschikbaarheid van de NH90 op een niveau te brengen dat aan de Noorse eisen zou voldoen, waren de redenen om het contract onmiddellijk te annuleren.
Noorwegen eiste op dat moment een complete restitutie van alle betalingen die het heeft gedaan in het kader van dit contract, een bedrag van NOK 5 miljard (ongeveer € 490 miljoen). Daarnaast zou Noorwegen alle geleverde NH90-helikopters aan NHIndustries (Airbus Helicopters, Leonardo, Fokker) teruggeven alsmede alle onderdelen en andere bestanddelen van het contract.
De afgelopen twee jaar is uitgebreid onderhandeld over het contract en heeft NHIndustries CEO, Axel Aloccio, voorstellen op tafel gelegd om Noorwegen te overtuigen haar NH90 vloot terug in dienst te nemen. Naast een kosteloze oplossing van de technische problemen aan de NH90-vloot zou NHI ook voorgesteld hebben om de voorziening van vervangingsonderdelen te verbeteren en extra mankracht in te zetten om een betere beschikbaarheid te garanderen.
Maar de voorstellen van NHIndustries en bemiddelingspogingen hebben de Noorse regering niet overtuigd en deze stapt nu 23 jaar na de ondertekening van het NH90-contract naar de rechtbank om de zaak juridisch te beslechten. Noorwegen heeft naast NHIndustries ook de drie eigenaren van NHIndustries, Airbus, Leonardo en Fokker gedagvaard.
De 8 NH90-helikopters zijn op 12 juni 2022 uit dienst genomen en staan nog steeds in Noorwegen in verzekerde bewaring.
Voor NHIndustries en zijn eigenaren is dit na de uitdienstname en de afbraak van de Australische NH90, een tweede donkerzwarte bladzijde in het NH90-boek. Naast een ongelooflijk gezichtsverlies dreigt de Noorse rechtszaak nu ook een financiële kater te zijn voor NHIndustries.
Ook in België werd beslist om de vier NH90 TTH helikopters vervroegd uit dienst te nemen en te verkopen maar na enige tijd besliste de minister van Defensie dat de luchtmacht toch verder mocht vliegen met de peperdure toestellen en moest men proberen samen met NHIndustries om oplossingen te vinden. We hebben de minister om toelichting gevraagd.