Bezig met laden...

Logboek

Commerciele Helikopters in de komende 10 jaar

Commerciele Helikopters in de komende 10 jaar

Strategic Defence Intelligence (SDI) heeft net een rapport gepubliceerd over de evolutie van de commerciële helikoptermarkt in de komende 10 jaar (periode 2013-2023).

Wat leren we uit dit rapport?

De wereldmarkt voor commerciële helikopters groeit snel; het wordt moeilijk om tijdig getrainde piloten en techniekers op te leiden. Een markt als China, waar een groot deel van de groei zal situeren zal zo'n 2.000 extra helikopters in gebruik nemen in de komende 10 jaar. Dit betekent ook dat er zo'n 6.300 piloten en 2.000 technici moeten worden klaargestoomd.

Bell wil een deel van deze groei en heeft met de Guangzhou Civil Aviation College een deal gemaakt om tegen eind 2013 een school voor helikopter-technici te starten. Deze school zal specifiek opleiden op Bell 206 en 407. De andere groeimarkt, India, kampt met dezelfde problemen omdat er geen voldoende opleidingsmogelijkheden zijn voor piloten

Een andere challenge is het vrijmaken van het luchtruim op lage hoogte en het bouwen van de aangepaste infrastructuur als helispots en helihavens. Vooral in China blijft dit een staatszaak en blijkbaar vertraagd de staat de ontwikkeling van deze infrastructuur om intussen de lokale helikopterbouwers de kans te geven om hun toestellen op de lokale markt beter te positioneren. De vrees is groot dat anders de internationale spelers de Chinese markt te snel en volledig zouden inpalmen; spelers als AVIC doen verwoede pogingen om de achterstand in te lopen met de bouw van nieuwe modellen. Ook India worstelt met te weinig infrastructuur voor zijn groeiende helikoptervloot.

Conclusies

Europa en US zijn in de afgelopen decennia de belangrijkste markten geweest voor de helikopterindustrie. Daar komt nu snel verandering in; zowel US als Europa worden nu vervangmarkten die omwille van allerlei redenen - oa. crisis en milieuhinder - onder druk komen te staan. De groei zal niet meer uit deze mature markt komen maar vooral uit China, India, Australië, Japan, UAE, Qatar en niet te vergeten Brazilië en Mexico in Latijns Amerika.

De groei van de oliemarkten in het Midden Oosten zal ook zorgen voor verder groei in het helikopterbestand daar. Ook de groei van EMS zal in die nieuwe, groeiende markten zorgen voor verder groei in de komende 10 jaar.

Wat betreft de type toestellen ziet het rapport een prominente plaatse voor lichtere helikopters omwille van hun kostprijs en de technologische evolutie in avionics en navigatiesystemen.

Leuke vooruitzichten voor de consoliderende helikopterindustrie waar alle grote spelers zich nu snel een weg banen in de nieuwe markten en waar Europa onder druk van de economische crisis en de groeiende reglementering een steeds kleinere rol gaat spelen.

 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *