Bezig met laden...

Logboek

Wisk (Boeing) voltooit maidenvlucht van Generatie 6 autonome eVTOL

Wisk (Boeing) voltooit maidenvlucht van Generatie 6 autonome eVTOL

Wisk Aero , gespecialiseerd in autonome luchtvaart en 100% dochtermaatschappij van Boeing, heeft vandaag de succesvolle voltooiing van de eerste vlucht van zijn zesde generatie eVTOL aangekondigd. Deze vlucht is een cruciale stap voorwaarts in Wisk's streven om de eerste gecertificeerde, autonome eVTOL voor passagiersvervoer op de Amerikaanse markt te brengen. Wisk is het enige bedrijf dat reeds zes generaties eVTOL's heeft ontworpen, gebouwd en gevlogen. 

De eVTOL voerde zijn eerste verticale start, zweefvlucht en gestabiliseerde vluchtmanoeuvres uit op de testfaciliteit van Wisk in Hollister, Californië. Dit succes valideert de essentiële vluchtsystemen van de eVTOL en is een cruciale eerste stap in een uitgebreide testcampagne. Deze eVTOL van de zesde generatie is het onderwerp van Wisk's typecertificerings-aanvraag en het lopende certificeringsproject. 

Voortbouwend op de lessen die Wisk heeft geleerd met de vijf voorgaande generaties eVTOL's en meer dan 1.750 testvluchten, is de Gen 6 de allereerste kandidaat voor een door de FAA gecertificeerd commercieel autonoom passagiers-eVTOL in de VS, met lanceringsmarkten zoals Houston, Los Angeles en Miami. Deze eerste zweefvlucht is een cruciaal moment in Wisk's streven om veilig, autonoom vliegen op de markt te brengen. 

De eVTOL's van Wisk zijn volledig elektrisch en autonoom, met toegewijd menselijk toezicht door een op de grond gevestigde Multi-Vehicle Supervisor – een baanbrekend model dat volgens Wisk essentieel is voor het bereiken van een hoog niveau van veiligheid, schaalbaarheid en betaalbaarheid.

Wisk heeft een actief certificeringsprogramma bij de FAA en ontwerpt zijn eVTOL's zodanig dat ze voldoen aan, of zelfs de huidige strenge veiligheidsnormen voor de commerciële luchtvaart overtreffen.

Na de succesvolle eerste zweefvlucht voert Wisk nu een rigoureus testprogramma uit, gericht op het veilig valideren van het Gen 6 ontwerp, de simulatiemodellen en de systeemprestaties. De eerste testfase richt zich op het ontwikkelen van het zweefregime, met de nadruk op opstijgen, landen en stabiliteit bij lage snelheden, alvorens uit te breiden naar hogere snelheden en hoogtes, inclusief complexe manoeuvres zoals longitudinale overgangen, laterale overgangen en pedaalbochten.  

Intussen blijft Wisk zijn autonome technologieën verder ontwikkelen, waaronder detectie- en vermijdingssystemen en navigatiesystemen, en werkt het nauw samen met de FAA, NASA, SkyGrid en anderen om een efficiënter luchtruim voor eVTOL's te creëren. 

Foto's © Wisk Aero - press

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *