De IVD (Inspectie Veiligheid Defensie) deelde afgelopen vrijdag haar eerste bevindingen in het onderzoek naar het ongeluk met NH90-helikopter: er is geen indicatie van technisch falen.
Op grond van de eerste onderzoeksresultaten lijkt het onwaarschijnlijk dat een technische of mechanische storing aan de helikopter de oorzaak is geweest van het ongeluk op 19 juli jl. met een NH90-helikopter N-324 van Defensie in de Caribische zee, waarbij twee bemanningsleden om het leven kwamen. Tot die conclusie komt de Inspectie Veiligheid Defensie (IVD) naar aanleiding van onderzoek ter plaatse dat samen met de Onderzoeksraad voor Veiligheid (klik hier) is gedaan en de eerste analyse van de gegevens uit de beschikbare bronnen, waaronder de recorder van het verongelukte toestel. Dit beeld wordt bevestigd in een second opinion die werd uitgevoerd door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).
Uit het onderzoek blijkt dat de helikopter onverwacht daalde en in zee stortte. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen hoe de helikopter in deze situatie terecht kwam. De komende periode richt de aandacht zich op uiteenlopende aspecten met betrekking tot het ongeval, waaronder het verloop van de fatale vlucht van de NH90-helikopter. Blijkbaar had de NH-90 voor de crash een aantal deklandingen op de Zs. Ms. Groningen gemaakt.
De Inspectie Veiligheid Defensie vindt het van belang het ministerie van Defensie over de voorlopige onderzoeksresultaten te informeren. Op basis van deze onderzoeksresultaten besliste de luchtmacht het normale vliegprogramma van de NH90-helikopters te hervatten. Dat heeft minister Drs. Ank Bijleveld-Schouten vrijdagavond aan de Nederlandse Kamer geschreven.
Een menselijke oorzaak is nu blijkbaar de piste waar de onderzoekers meest rekening mee houden. Dit kan te maken hebben met de weersomstandigheden, een medische oorzaak of een menselijke fout. Verder onderzoek zal dit moeten uitwijzen.
Intussen is een onderzoeksschip, de Fugro Equator, begonnen aan een onderzoek op de zeebodem van de Caribische zee. Het schip lag op 8 augustus op 20u op iets meer dan 100 WNW (West-Noord-West) van Aruba (op Lat: 12.89635 Lon: -71.02333).