Bezig met laden...

Fotoalbum

Op bezoek...ILA Berlijn 2024

Tussen zon en regen waren we op bezoek op de ILA, de grote tweejaarlijkse luchtvaartbeurs op de luchthaven van Berlijn Brandenburg. Deze beurs alterneert met de Paris Airshow op de vlieghaven Le Bourget in Parijs.

Het was niet te verwonderen dat militaire helikopters dit jaar in de 'picture' stonden. Airbus, Leonardo, Boeing en Sikorsky waren natuurlijk van de partij. De Duitse Bundeswehr en de US Airforce waren ook pertinent aanwezig.

Airbus Helicopters was aanwezig met de H135, de H145, de NH90 Sea Tiger, de NH90 TTH en de Tiger. Naast actieve helikopters liet Airbus ook de H-145 PioneerLab zien, een demonstrator die Airbus gebruikt om nieuwe technologie´┐Żn te testen en bij positieve beoordeling in komende versie van helikopters in the bouwen.

Boeing toonde de Apache en de Chinook Block II als een schaalmodel. Sikorsky was daar met de Black Hawk en de CH-53G Stallion (die in de komende jaren door de Chinook CH47 Block II wordt vervangen)

We moesten vaststellen dat de grote helikopterfabrikanten, die allemaal robuuste orderboeken hebben en leveringstermijnen van 2 en 3 jaar, geen nieuwigheden aan te kondigen hadden. Waar we vooraf hoopten op de certificatie van de Bell 525 of een update over de certificatie van de Leonardo AW09 bleven we op onze honger zitten. Vooral bij de Bell 525 wordt dit meer dan genant, intussen 9 jaar na zijn maidenvlucht.

Het valt niet meer te ontkennen dat de drone een inherent onderdeel is geworden van de krijgsmachten. Zowel de gevestigde fabrikanten als start-up bedrijven die hun drone idee wensen te commercialiseren, lieten 10-tallen drone oplossingen zien voor militaire maar ook civiele toepassingen.
Het succes van de drone in de Russisch - Oekraiense oorlog heeft de drone sterk versneld doen ontwikkelen. Vooral het Oekraiense vernuft heeft bewezen dat militaire drones veel gevaarlijke missies kunnen vervangen.

Foto copyright Helispot

Drukke militaire luchtvaartshow (14)