Om en rond de HeliTech 2018 was duidelijk meer optimisme over de helikoptermarkt dan een jaar geleden.
Ook een analyse van het onderzoeksbureau Frost & Sullivan toont aan dat na een jarenlange recessie op de helikoptermarkt, er duidelijke tekenen zijn van een herstel zowel in de burgerlijke als in de militaire helikopterwereld.
Hoewel de markt nog steeds onder het niveau van voor 2013 ligt ziet Frost & Sullivan dat de geopolitieke spanningen in de wereld, de nood om oude helikopters te vervangen, een levendige EMS-helikopter markt en de opkomst van onbemande helikopters de markt positief beinvloeden. Bij het sluiten van de HeliTech 2018 was bij de grote spelers een duidelijk positievere boodschap te horen.
Het onderzoeksbureau zegt ook dat het aantal nieuwe ontwerpen op de markten zonder meer zal leiden tot een extra boost in de markt. Het ziet vooral de Airbus H160, de Turkse TAI T-625, de Chinese Z-10, Z-20 en WZ-19, de Bell 525 en de Leonardo AW249 en AW609 Tiltrotor als nieuwe helikopters die extra verkoop zullen stimuleren.
Ook het Amerikaanse US Army Future Vertical Lift (FVL) programma zal in de jaren na 2027 zorgen voor grote aantallen nieuwe militaire toestellen op de markt. Niet alleen in de US zelf maar ook in landen die deze ontwikkelingen op de voet volgen.
Ook de olie- en gasmarkt geraakt stilaan uit zijn dieptepunt en zal stilaan een nieuwe generatie transporthelikopters aankopen. Airbus, Bell en Leonardo hebben medium helikopters klaar of in de pijplijn om de Airbus Super Puma stilaan te gaan vervangen.
Er is ook een groeiende plaats op de helikoptermarkt voor onbemande toestellen en VTOL's. Net als wij ziet Frost & Sullivan niet dat deze de helikopter zullen vervangen. Zeker niet waar transporten over grotere afstanden moet worden uitgevoerd, maar er zijn marktniches, zoals stadstaxi's, pijplijncontrole en gevaarlijke verkenningsvluchten, waar deze toestellen een geschikte oplossing kunnen bieden.
Al bij al een voorbode voor veel activiteit op de helikoptermarkt en op de Helispot!!