Een van de twee potentiele toekomsthelikopters (FVL-programma - Future Vertical Lift ) van het Amerikaans leger is de Bell V-280 Valor Tiltrotor. Deze nieuwe generatie tiltrotor neemt het op tegen de Sikorsky Boeing SB-1 Defiant.
Bell wedt met de V-280 Valor deels op de bekende technologie van de V-22 Osprey maar de V-280 was een 'clean sheet' ontwikkeling en geen upgrade van de V-22 zeggen de Bell ingenieurs. Op zijn minst uiterlijk lijken de twee tiltrotors erg veel op elkaar, dus gingen we even zoeken naar de verschillen tussen beide toestellen.
- de huidige V-22 Osprey heeft twee motorgondels die mee evolueren met de stand van de rotoren, de nieuwe V-280 Valor daarentegen heeft zijn motoren vast opgesteld en het zijn alleen de rotoren die evolueren;
- de V-280 Valor is nu uitgerust met zijdelingse deuren die toelaten om militairen langs beide zijden te laten uitstappen of uitspringen alsmede zijdelings geschut mogelijk maken. Bij de V-22 Osprey was in- en uitstappen alleen mogelijk via het achterste cargodek. De V-280 oplossing laat ook toe om SAR-missies op de conventionele manier af te werken.
- de V-22 Osprey is reeds uitgerust met een glass cockpit maar de V-280 Valor krijgt een volledig computergestuurd flight management systeem ingebouwd met touch screen;
- de V-280 Valor krijgt een 'condition based maintenance' systeem. Op basis van de verzamelde missie-data berekend het toestel zelf wanneer en welke onderhoudswerkzaamheden moeten gebeuren; de V-22 Osprey heeft een klassiek onderhoudssysteem op basis van gebruiksduur en tijdslijn.
- de V-22 is een samenwerking tussen Bell en Boeing terwijl de V-280 een samenwerking is van Bell met Lockheed-Martin, GE Aviation en nog een aantal andere bedrijven.
- De V-22 heeft in de loop van de jaren een aantal versie's gekregen: V22, CV-22, MV-22, CMV-22, EV-22, HV-22 en SV-22. De V-280 Valor is ontwikkeld als een multi-missie helikopter die toelaat het toestel snel aan te passen aan een andere missie.
- In vergelijking met de V-22 heeft de V-280 specifiek ook nieuwe ontwikkelingen op gebied van:
- de vleugels
- de rotorbladen
- het aandrijfsysteem (alhoewel beide toestellen kunnen blijven vliegen als een motor is uitgevallen)
- De V-22 Osprey kan 24 manschappen en 4 bemanningsleden vliegen, de V-280 Valor kan maximaal 14 manschappen en 4 bemanningsleden vervoeren.
- Een aantal andere verschillen zullen er zijn op gebied van de radardetectie, pantsering en bewapening maar hier heeft het Amerikaans leger zijn beslissingen nog niet (bekend) gemaakt.
- De V-22 Valor is uitgerust met 2 Rolls-Royce turboshaft AE1107C / T406 turbines met elk een vermogen van 4.586 kW, de V-280 Valor krijgt twee GE T64 turboshaft motoren van elk maximum 3.542 kW.
- De V-280 Valor dankt zijn naam aan de kruissnelheid van 280 kts, de V-22 vliegt een kruissnelheid van 241 kts.
Andere specificatie's die vrij vergelijkbaar zijn:
-- V-22 Osprey -- | -- V-280 Valor -- | |
Maximum snelheid | 275 kts | 300 kts |
Kruissnelheid | 241 kts | 280 kts |
Rotor diameter | 11,6 m | 10,7 m |
Leeggewicht | 15 ton | 15 ton |
MTOW (max. opstijggewicht) | 27,4 ton | 26 ton |
Lengte | 17,5 m | 15,4 m |
Breedte | 25,8 m | 25 m |
Hoogte | 6,7m | 7m |
Het meest in het oog springende verschil en voor de V-280 Valor eentje die het verschil moet maken is de prijs van het toestel. Een recente MV-22 kost $72 miljoen terwijl de ontwerpprijs van de V-280 Valor 'slechts' $30 miljoen is.
Het is duidelijk dat Bell met de V-280 Valor een sterke kandidaat heeft om het FVL-programma te winnen.
Andere info over de nieuwe V-280 Valor - klik hier.
Foto copyright: Bell