Robinson heeft zijn 'R44 Series & R66 Safety Alert dated 23 dec 2020' aangepast en vervangen door een nieuwe versie op 8 januari 2021.
Robinson Helicopters heeft een info ontvangen over een stugge hydraulische besturing. Na controle bleek dat een van de drie hydraulische servo's intern overdreven veel sleet vertoonde. En dergelijk probleem kan worden gedetecteerd bij de pre-take-off checks.
Naast de normale pre-flight check van het hydraulische systeem, zoals voorzien op pagina 4-8 van de POH, dient de piloot het volgende uit te voeren:
- een preflight cyclic-check met de helikopter in de volgende setting:
- met de motor draaiende aan normale, door de governor geregeld, toerental
- collectief volledig naar beneden
- positie van de cyclic 1 inch (2.5cm) achter de neutrale positie
- beweeg de cyclic snel 2 inch (5cm) voorwaarts
- en dan de cyclic snel 2 inch (5cm) achterwaarts
- tussen de voor en achterwaartse test mag je even pauseren
- als je een zekere weerstand voelt mag je niet vliegen en moet je eerst je technicus contacteren om het euvel na te zien en op te lossen. De technieker moet contact opnemen met RHC technische support
- je kunt de procedure bekijken in de onderstaande video
Je kunt hier de nieuwe Safety Alert nalezen.