BEA onderzoekt een vreemd incident bij nachtvlucht
Op 11 februari moest de Airbus AS365 Dauphin geregistreerd als F-GYLH na zonsondergang twee zeeloodsen op een zeeschip winchen buiten de kust van Le Havre. Aan boord waren een piloot en de winchoperator. Na het bereiken van een hoogte van 700 voet zet de piloot de autopiloot in op de gewenste richting. De hoogte is niet ingesteld.
De helikopter verliest daarna stilaan hoogte terwijl de bemanning de alarmsignalen van de radio hoogtemeter (bij 500 en 300 voet) niet zou gehoord hebben. Op minder dan 100 voet van het zee niveau heeft een van de zeeloodsen de piloot gealarmeerd die onmiddellijk nadien terug hoogte kon winnen. De helikopter bereikte een laagste hoogte tov het zeeniveau van 60 voet. Nadien kon de missie zonder problemen worden verder gezet. De Franse BEA zal dit serieus incident onderzoeken.
US Navy koopt 4 CMV-22B tiltrotors voor $310 miljoen
De Bell-Boeing joint venture krijgt een extra-order voor 4 tilitrotors van het type CMV-22B ten behoeve van de US Navy (Naval Air Systems Command). De vier tiltrotors moeten ten laatste tegen maart 2025 worden geleverd. De CMV-22B is een medium tiltrotor voor lange afstanden en wordt door de US Navy gebruikt voor kritieke tijdsgerelateerde logistieke opdrachten naar zeeschepen in operatie's.
Met een kostprijs van $77,5 miljoen is de CMV-22B Tiltrotor een dure helikopter. In het rapport van de GAO werd de CV-22 Osprey gekenmerkt als de duurste helikopter van het Amerikaans leger. Een vlieguur met deze tiltrotor kost gemiddeld $75.320.
Is een simulator goed genoeg voor helikopter training en pro-checks?
Het gebruik van simulatoren is een belangrijk aspect in de EASA Rotorcraft Safety Roadmap.
Ari Vatanen, voormalig wereldkampioen autorally en intussen ervaren helikopterpiloot, werd uitgenodigd om te trainen en te testen in een simulator. Doe de test met Ari Vatanen en "vlieg" mee in onderstaande video.