Bezig met laden...

Logboek

Bell moet de V-280 Valor romp zelf bouwen

Bell moet de V-280 Valor romp zelf bouwen

We hebben het reeds eerder geschreven de reden dat de helikopterbouw thans problemen heeft om de productie op te drijven heeft te maken met de complexiteit van de helikopter supply chain.

De meeste helikopterbouwers hebben de fabricatie van cruciale en andere onderdelen uitbesteed aan een reeks externe toeleveranciers en zijn daardoor zeer kwetsbaar geworden wanneer deze toeleveranciers - omwille van de kleine aantallen in de helikopterwereld of competitieve redenen - de helikopteronderdelen niet altijd als hun eerste prioriteit zien. 

Deels verticale integratie waarbij de fabrikant veel helikopteronderdelen zelf bouwt - en de kennis zelf in huis heeft - is een oplossing die Robinson gekozen heeft. Buiten de motor, batterij en de avionics bouwt Robinson alle onderdelen grotendeels zelf. Natuurlijk is ook dat geen wonderoplossing, getuige hiervan de vele versies van de Robinson rotorbladen die omwille van ontwikkelings- en kwaliteitsproblemen elkaar opvolgden.

Het grootste militaire helikopterproject van het moment is de FLRAA helikopter voor het Amerikaans leger. De V-280 Valor wordt gebouwd door Bell en een gans team van toeleveranciers (zie onderaan).

Maar nog voor Bell goed en wel aan de productie van de FLRAA helikopter moet beginnen moest het al besluiten om de romp van de tiltrotor zelf te gaan bouwen en niet meer uit te besteden aan Spirit AeroSystems. Deze kwam in opspraak door de kwaliteitsproblemen bij Boeing waardoor deze verplicht was om Spirit AeroSystems terug te kopen en te integreren. Voor Bell een streep door de rekening want Spirit AeroSystems was een bedrijf uit het Team FLRAA van Bell en Boeing was nu net een van de concurrenten van Bell voor het FLRAA-project. Of Bell de juiste kennis en ervaring in huis heeft om dergelijke grote kunststofromp zelf te gaan produceren is niet duidelijk.       

Er is dus geen eenduidig antwoord op de supply-chain problematiek maar toch moeten we besluiten dat een gedeeltelijke verticale integratie - zoals Robinson - misschien wel de beste oplossing is om zelf het roer in handen te houden en sneller te kunnen 'upscalen'.

 

Het voorbeeld van de Bell V-280 Valor, de FLRAA helikopter 

Het Bell V-280 Valor-project is een samenwerkingsverband waarbij verschillende belangrijke partners betrokken zijn. Hier zijn enkele van de belangrijkste teamleden en hun bijdragen:

  • Bell Helicopter: is primaire ontwikkelaar en verantwoordelijk voor de samenbouw van de V-280 Valor.
  • Lockheed Martin: levert geïntegreerde avionics, sensoren en wapensystemen.
  • Moog Inc.: verantwoordelijk voor de vluchtbesturingssystemen.
  • Rolls-Royce Aviation: levert de AE 1107F turbinemotoren.
  • GKN: ontwikkelt de staartstructuur.
  • Spirit AeroSystems: zou de composiet-romp bouwen maar Bell zal dit nu zelf opstarten.
  • Safran Electrical & Power: zal een geavanceerd hoogspannings-startgeneratorsysteem leveren
  • Eaton: verzorgt hydraulische en stroomgeneratiesystemen.
  • Astronics Advanced Electric Systems: ontwerpt en produceert de stroomverdelingssystemen.
  • Israel Aerospace Industries: levert de complexe gondelstructuren.
  • CAE: bouwt hulpmiddelen, apparaten, simulatoren en simulaties (TADSS) voor operator- en onderhoudstrainingen leveren
  • en GE, Parker, Lord en IAI

Dit diverse team brengt expertise uit verschillende vakgebieden samen om de geavanceerde capaciteiten van de V-280 Valor te ontwikkelen. Maar tegelijkertijd creëert dit team een complexe supply-chain coördinatie, externe kenniscentra, extra kosten door marge op marge en integratie uitdagingen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *