Woensdag gaf Kurt Robinson, President van Robinson Helicopters, een persconferentie op de HAI Heli-Expo 2015.
Veel nieuws was er niet te rapen; insiders die hoopten op de aankondiging van een diesel versie van de R22 of R44 helikopters waren er aan voor de moeite. Het project is blijkbaar niet rijp voor een aankondiging of afgevoerd.
Zoals we eerder reeds schreven verkocht Robinson Helicopters in 2014 een totaal van 329 helikopters (2013: 523 stuks). Kurt weet deze daling aan de zwakkere economieën buiten de US, vooral in Rusland, China en Europa. Ook werd de achterstand van R66 helikopters weggewerkt.
De levering van 8 R44 Raven IIs aan de Royal Jordanian Air Force voor training was een lichtpunt in 2014; Robinson promoot reeds langer de R44 als een trainingstoestel (boven de R22).
De R66 is intussen gecertificeerd in Europa (na lange discussies met de EASA) en doet het technische prima aldus de CEO. De totale vloot van 600 geleverde toestellen zou intussen reeds zo'n 275,000 vlieguren gevlogen hebben zonder noemenswaardige problemen.
Op de eerste dag van de Heli-Expo had Kurt Robinson reeds een 10-jarige overeenkomst ondertekend met Rolls-Royce om 1.000 turbinemotoren RR300 af te nemen. Hij vertelde dat de 600 stuks die reeds vliegen geen enkele motorproblemen geven en de perfecte keus zijn voor de R66.
De huidige weekproductie is nu: 1 stuk R22; 3 stuks R66 en 5 stuks R44. Je moet nu wel zes maand wachten op een nieuwe R66 en zeven maand op de R44 Raven II.
Robinson gaf ook informatie over de moeilijke weg naar een 'sneeuwcertificatie' voor de R66, die blijkbaar ook door het ontbreken van de juiste weersomstandigheden nog niet gecertificeerd raakt in de US.
Een aantal nieuwe optie's (avionics) ten spijt waren er geen echte innovaties bij Robinson; toch blijven we op onze honger zitten om een diesel versie van een Robinson R44 te horen aankondigen.