De GAMA, de beroepsvereniging van de General Aviation Manufacturers, heeft de helikopters verkoopcijfers gepubliceerd voor het eerste kwartaal 2024.
Het was maar een matig kwartaal in vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2023. Ondanks de positieve vooruitzichten en vele orders aangekondigd door onder andere Airbus Helicopters CEO Bruno Even en Leonardo CEO Gian Pierro Cutillo op de Heli-Expo 2024, de vele aankopen van militaire helikopters en de stevige orderboeken, is het eerste kwartaal 2024 zowat 12% zwakker uitgekomen dan 2023.
De uitleveringen van piston helikopters daalde met 5% en de turbine helikopters daalden met 14% t.o.v. vorig jaar. In facturatie daalde de totale verkoop van helikopters van $ 800 miljoen naar $700 miljoen en daling met 12,5%.
De toeleveringsproblematiek blijkt eens te meer aan de oorzaak te liggen aan het feit dat de fabrikanten niet sneller kunnen uitleveren. Ook de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel speelt bij sommige fabrikanten ook parten bij de pogingen om sneller te kunnen produceren.
Wij hebben de verkoop van helikopters vergeleken met vorig jaar en hieronder in een tabel verwerkt.
Fabrikant | 2023 # | 2023 $ | 2024 # | 2024 $ |
---|---|---|---|---|
Airbus | 68 | $449m | 48 | $315,5m |
Bell | 22 | $81m | 18 | $80,4m |
Bell - militair (2) | - | 2 | - | |
Enstrom | 0 | $0m | 2 | $1,3m |
Guimbal | 6 | $2,3m | 6 | $2,4m |
Leonardo | 28 | $196m | 29 | $232m |
MD Helicopters | 3 | $9m | 0 | $0m |
Sikorsky - civiel | 1 | $27m | 0 | $0m |
Sikorsky - militair (2) | 10 | - | 13 | - |
Boeing - militair (1) (2) (3) | 12 | - | 1 | - |
Schweizer RSG | 0 | $0m | 0 | $0m |
NH Industries NH90 (2) | 3 | - | 2 | - |
Robinson | 81 | $53m | 81 | $61,5m |
(1) Boeing rapporteert ook haar 'remanufactured' helikopters maar in bovenstaande tabel worden alleen de nieuwe helikopters opgenomen. (2) Er worden geen bedragen bekendgemaakt voor de militaire uitleveringen. (3) Boeing 'remanufactured' of herbouwd 7 helikopters in Q1/2024 t.o.v. 14 in Q1/2023
Type | Q1 - 2023 | Q1 - 2024 |
---|---|---|
R22 | 4 | 6 |
R44 | 46 | 41 |
R66 | 31 | 34 |
Een paar vaststellingen bij de cijfers:
- Airbus Helicopters rapporteert in het eerste kwartaal 2024 in het totaal 8,6% minder omzet en 54,5% minder winst dan hetzelfde kwartaal 2023. Het aantal uitgeleverde helikopters daalde van 71 vorig jaar naar 50 dit jaar.
- Het aantal nieuwe orders steeg van 39 helikopters vorig jaar naar 63 dit jaar in het eerste kwartaal. Maar Airbus Helicopters heeft dit succes niet in financiële resultaten kunnen omzetten, integendeel.
- Het Airbus succesmodel was de H125 met 21 uitleveringen, gevolgd door de H145 met 14 leveringen. Airbus Helicopters heeft nu 817 helikopters in haar orderboek, zowat 3 jaar fabricatie, vorig jaar zelfde tijdstip was het orderboek 725 helikopters groot.
- Leonardo rapporteerde 23,3% meer omzet over het eerste kwartaal 2024. Leonardo verkocht niet minder dan 13 AW119Kx helikopters en het was daarmee het succesmodel van Leonardo. Het leverde ook 8 AW139 en 2 AW189 helikopters uit.
- Bell leverde in het eerste kwartaal van 2024 12 stuks JetRanger 505 uit, dat was 1 minder dan in 2023. In 2021 was dit 4 en in 2020 was dit 7 stuks. De inspanningen van Bell om de JetRanger 505 extra te promoten lijken toch wat resultaten af te werpen. Anderzijds verkoopt Robinson verkoopt in dit kwartaal 34 stuks van zijn turbinehelikopter R66 en laat hiermede rechtstreekse concurrent, de Bell 505 ver achter zich.
- Dit jaar levert Enstrom 2 helikopters uit dit kwartaal. De nieuwe eigenaar heeft de doorstartende onderneming voldoende liquiditeiten, mogelijkheden en tijd gegeven om in de nabije toekomst meer helikopters te verkopen.
- Sikorsky levert in dit kwartaal geen enkele burgerlijke helikopter uit. En het verkoopt slechts 13 militaire. Sikorsky blijft zweren bij militaire helikopters zoals zijn eigenaar de holding Lockheed-Martin zweert bij militair materieel. Het schrappen van het FARA-project door de Amerikaanse Defensie is in dit verband wel een streep door de rekening van Sikorsky. Ze hebben intussen besloten om 400 medewerkers te ontslaan na het schrappen van het FARA-project.
- Guimbal bleef stabiel met 6 helikopters uitgeleverd in het eerste kwartaal 2024 op zich een goed resultaat maar is niet de grote doorbraak die men verwachtte toen de Cabri G2 werd gelanceerd als het toestel dat Robinson uit de wereld van de trainingshelikopter zou verdrijven. Robinson verkocht dit kwartaal trouwens ook 6 stuks van de R22.
- Robinson ziet zijn aantallen in het eerste kwartaal 2024 stabiel blijven op niveau van 2023. Maar voor het eerst in het bestaan van de onderneming heeft Robinson nu een orderboek voor meer dan een vol jaar productie. Dit impliceert dat de leveringstermijnen gevoelig langer zijn dan voorheen. Oud-CEO Kurt Robinson zei op de Heli-Expo 2024 dat dit niet zou mogen. Hier ligt dus wat druk op de schouders van de nieuwe CEO, David Smith.
- De Robinson R44 familie blijft met 41 stuks de meest uitgeleverde helikopter ter wereld dit kwartaal. En wat het totaal aantal verkochte helikopters betreft blijft Robinson met 81 stuks de onbetwiste wereldmarktleider in het eerste kwartaal 2024.
- Robinson blijft scoren met 34 R66-helikopters; vergelijk dat met de 12 Bell 505.
Het eerste kwartaal was voor de helikopterindustrie een zwakke start voor 2024, dit voornamelijk door zwakke resultaten van Airbus, Bell en Sikorsky. Maar de verwachtingen voor de rest van het jaar blijven zeer positief gesteund op de robuuste orderboeken. Er komen ook meer en meer signalen van de helikopteroperatoren in de olie- en gasindustrie die dit segment positief zien evolueren. De eerste aankopen van nieuwe helikopters uit dit segment zijn reeds een feit en de leasemaatschappijen spelen hier een grote rol.
De blijvende oorlog in Oekraïne heeft ertoe geleid dat de meeste landen hun militaire budgetten opkrikken en we verwachten dan ook nog extra militaire helikopterorders in de komende kwartalen.