Bezig met laden...

Logboek

FLASH: Robinson R44 kreeg problemen met het riemspansysteem

FLASH: Robinson R44 kreeg problemen met het riemspansysteem

Australië heeft een van de grootste Robinson helikoptervloten ter wereld in gebruik. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we van onze tegenvoeters regelmatig feedback krijgen van technische voorvallen met hun Robinson-helikoptervloot.

Wat is er gebeurd?

Op 8 januari 2023 merkte de piloot van een Robinson R44-helikopter, geregistreerd als VH-ZUJ, een aanhoudend waarschuwingslampje van de 'clutch activation' (het riemspanningssysteem) bij het naderen van Hamilton Island Airport in Queensland.

Hij voerde de noodprocedure voor het koppelingswaarschuwingslampje uit: zekering uittrekken na 10 seconden activatie. De helikopter landde veilig op Hamilton Island Airport, waar het technisch grondpersoneel ontdekte dat de elektrische aandrijfmotor van de koppelingsactuator was losgekomen en tussen de aandrijfriemen en de rechter ventilatormantel was gevallen. 

Wat de Australische ATSB heeft gevonden?

De ATSB (Air Traffic Safety Board) heeft na onderzoek vastgesteld dat tijdens de montage van de motor op de reductor niet de vereiste schroefdraadlijm is aangebracht, of zodanig is aangebracht dat het losdraaien van de bevestigingsmoer van de elektromotor niet is voorkomen.

Bijgevolg lieten normale helikoptertrillingen na verloop van tijd de borgmoer los, waardoor de elektromotor van de koppelingsactuator zicht tijdens de bewuste vlucht scheidde van de reductiemotor. Het volledige onderzoeksrapport kun je hier nalezen.

Wat is er naar aanleiding daarvan gedaan?

Robinson Helicopter Company liet weten actief samen te werken met de fabrikant van de onderdelen om geïdentificeerde kwaliteitsproblemen met het riemspansysteem te verhelpen en overweegt de procedures voor de inspectie van het systeem bij te werken.

Veiligheidsbericht

Personeel dat betrokken is bij het onderhoud en de bemanning van R44-helikopters moet zich bewust zijn van de risico's van het falen van dit onderdeel, met name het risico dat een los onderdeel de v-snaren verstoort en de rotoraandrijving beïnvloedt. De ATSB moedigt piloten en onderhoudsmonteurs aan om de veiligheid van de R44-koppelingsmotorreductor regelmatig fysiek te controleren.

Handcontrole van de motor op veiligheid, met elektrische stroom uitgeschakeld of visuele inspectie voor motorrotatie tijdens bedrijf zijn 2 methoden die een loszittende motor kunnen detecteren voordat deze volledig loskomt.

Als er een defect wordt vastgesteld, moet de motorreductor worden vervangen en moet het defect worden gemeld aan de Civil Aviation Safety Authority en de fabrikant.

Nota: het is opmerkelijk dat de koppeling tussen de motor en de actuator niet voorzien wordt van een verzegelingslak. Een simpele visuele controle van de verzegelingslak zou dan kunnen volstaan. Of missen we iets? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto's en tekst: Australian ATSB

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *