Sikorsky heeft aangekondigd dat het de geplande inspectie-intervallen voor haar S-92®-helikopters verhoogt van 375 vlieguren naar 500 uur, en van 750 vlieguren naar 1.000 uur.
Deze verbetering zal over de levensduur van de helikopter meer dan een gans jaar downtime door onderhoudsinspecties elimineren. De S-92-operators worden ook ontheven van de verplichting om maximaal 30 inspecties uit te voeren gedurende de levensduur van 30.000 vlieguren van de helikoper.
Door 20 jaar aan onderhoudsgegevens te benutten die zijn verzameld van meer dan 300 S-92 helikopters met 2,4 miljoen vlieguren, ontwikkelde Sikorsky een methodologie om veilig en vol vertrouwen doorlopende vlootoperaties mogelijk te maken voorbij de huidige limieten. De onderhoudsgegevens werden geanalyseerd door de S-92 Maintenance Review Steering Group, een samenstelling van 's werelds grootste S-92-vlootoperators die actief samenwerken om de veiligheid en betrouwbaarheid van hun helikopters te verbeteren.
In september 2024 kondigde Sikorsky ook al aan dat het de certificering van de FAA (Federal Aviation Administration) had ontvangen voor een ​éénmalige verlenging van de levensduur voor de MRGB (hoofdrotor tandwielkast) op de S-92-helikopters. Door de levensduurlimiet voor specifieke onderdelen nauwkeuriger te bepalen, kunnen gemiddelde S-92 offshore-oliebedrijven hoofdtandwielkasten nog eens 12 tot 18 maanden in bedrijf houden, en andere bedrijven tot meer dan 24 maanden.
Eind 2023 keurde de FAA de eerste component levensduurverlenging goed met behulp van Sikorsky's revolutionaire LifePlus™-technologie op de hoofdrotornaaf van de S-92, waardoor de uitfaseringstijd werd verhoogd van 9.000 uur naar 15.000 uur of 45.000 grond-lucht-grondcycli. Met LifePlus™ herdefinieert Sikorsky de manier waarop de industrie kijkt naar componentlevensduur en onderhoud, terwijl ook de veiligheid en betrouwbaarheid worden verbeterd.
Foto © Sikorsky