De Super Puma van Airbus Helicopters zou een catastrofale design fout hebben in de gearbox van de hoofdrotor.
Luchtvaartexperten zouden in deze designfout de oorzaak zien van verschillende zware ongevallen met de Super Puma. Een rapport die dit vaststelt zou momenteel de ronde doen bij verschillende experten.
- Het falen van de gearbox was reeds de oorzaak van een ongeval bij Aberdeen in 2009 waarbij 16 mensen om het leven kwamen.
- Ook in het ongeval bij Bergen, Noorwegen wordt de gearbox verdacht als mogelijke oorzaak, hier stierven 13 mensen.
- Het rapport geeft ook aan dat de gearbox bij 6 andere ongevallen met een Super Puma (de eerste in 1980) mogelijk de oorzaak was van de crash.
- Het rapport concludeerde dat de gearbox design volledig moet worden overgedaan vooraleer de Super Puma alsnog 'veilig' kan worden verklaard. Ter info: een nieuw design voor een dergelijke zware helikopter kan tot 5 jaar duren.
Het rapport stelt dat in de gearbox een proces bekend als 'spalling', een technische term voor kraken en verzwakken van de rollagers, plaats vindt. Dit komt door het design van de gearbox en is niet op te lossen zonder een re-design van de gearbox.
Airbus Helicopters, zou intussen op de hoogte zijn van deze problematiek en plant met zijn 'interim actie's' om zeer kort op de bal te spelen en de gearbox of bepaalde onderdelen te vervangen voor de 'spalling' zijn werk kan doen.
Het rapport begrijpt de actie van Airbus Helicopters maar stelt dat dit geen structurele oplossing is voor deze zeer gevaarlijke situatie. Op basis van de 'interim actie's' was de EASA bereid om de Airbus Super Puma EC225 LP en AS332 L2 terug te laten vliegen na maanden van grounding.
De gearbox van de Super Puma is origineel ontworpen begin jaren 70 van vorige eeuw, intussen een kleine 50 jaar geleden...
De Britse en Noorse luchtvaartautoriteiten hebben wel beslist om in hun land de Super Puma aan de grond te houden tot het finale rapport van de crash in Bergen, Noorwegen, bekend is.