In een kennisgeving aan de belanghebbenden heeft EASA op 14 maart 2022 een volledig overzicht gegeven over de maatregelen die het heeft genomen in uitvoering van de beslissingen van de Europese Unie die werden genomen naar aanleiding van de Russische inval in Oekraïne.
Op deze speciale pagina kun je alle details lezen van de beperkende maatregelen die EASA heeft gedocumenteerd.
- Alle certificaties die de EASA heeft afgegeven aan houders gevestigd in Rusland worden met onmiddellijke ingang geschorst
- Alle lopende of nieuwe aanvragen die de EASA heeft ontvangen van aanvragers gevestigd in Rusland worden met onmiddellijke ingang geschorst
- Alle vergunningen voor commercieel luchtvervoer waarvoor Rusland optreedt als de staat van de exploitant, worden met onmiddellijke ingang opgeschort.
- Alle leaseovereenkomsten uit EU-lidstaten met met vliegtuigexploitanten van Rusland, of met betrekking tot in Rusland geregistreerde vliegtuigen worden ingetrokken of beëindigd, al naargelang van toepassing.
- Houders van EASA-typecertificaten en andere houders van ontwerpgoedkeuringen zijn door deze beperkende maatregelen verboden om permanente luchtwaardigheidsondersteuning of enige andere vorm van technische ondersteuning te bieden aan luchtvaartuigen die zijn geregistreerd of ontworpen in Rusland of worden geëxploiteerd door een exploitant waarvoor Rusland treedt op als de staat van exploitant.
- Andere gevolgen van de beperkende maatregelen op houders van goedkeuringen en certificaten.
In de lijst van geschorste EASA certificaten is er slechts 1 certificaat te vinden van een helikopter. Het betreft certificaat TC 10028705 / EASA.IM.R.133 voor de 'Joint Stock Company National Helic' (vermoedelijk nu Russian Helicopters) voor de Ka-32A11BC. Deze versie van de Ka-32 is de enige Russian Helicopter helikopter die door EASA is gecertificeerd.
De Russian Helicopters Kamov Ka-32A11BC is een tweemotorige, multifunctionele helikopter ontworpen door Kamov Design Bureau, die wordt geproduceerd door Kumertau Aviation Production Enterprise, onderdeel van Russian Helicopters. De helikopter kan worden ingezet voor het uitvoeren van speciale zoek- en reddingsacties in de lucht (SAR), patrouilles, medische evacuatie (MEDEVAC), vrachtvervoer, houtkap, complexe brandbestrijding en transport van landingsmacht. Het kan ook worden gebruikt om politie, speciale eenheden en andere wetshandhavingseenheden te ondersteunen. Deze middelgrote helikopter Ka-32A11BC is een versie van de Ka32A.
Er zijn volgens Rotorspot bijna 30 Ka-32A11BC helikopters in EASA landen actief. De meeste, vijftien, zijn ingezet in Spanje voornamelijk voor brandbestrijding. In het totaal zijn er 80 helikopters van het type geregistreerd.
Russian Helicopters heeft zijn website vorige week gesloten voor bezoekers buiten Rusland.