Bezig met laden...

Logboek

Chinese aanvalshelikopters: top of flop?

Chinese aanvalshelikopters: top of flop?

De Chinese helikopterindustrie heeft zich in zijn beginjaren ontwikkeld door samenwerkingsakkoorden te ondertekenen met Europese (Eurocopter - nu Airbus Helicopters)  en het Russische Kamov.

Desondanks waren de ontwikkelde militaire helikopters geen groot succes en tot op heden alleen door het Chinese leger gebruikt. Het Amerikaanse embargo van dit soort technologie naar China heeft een snelle ontwikkeling van nieuwe technologisch hoogstaande militaire helikopters verder vertraagd.

Het zijn zeker geen 'Top' helikopters maar ook geen 'Flop' helikopters en eerder te beschouwen als conventionele militaire helikopters van een vorige technologische generatie. Hier de voorbeelden van de aanvals- of gevechtshelikopters.    

 

Harbin Z-19

Bijgenaamd 'Black Whirlwind'.

De Harbin Aircraft Manufacturing Corporation (HAMC) creëerde de Harbin Z-19, ook bekend als de WZ-19, een Chinese lichte verkennings- en gevechtshelikopter voor het Chinese leger.

Deze helikopter is een gevechtsvariant van de Harbin Z-9W Dolphin, een in licentie gebouwde versie van de Eurocopter Dauphin.

De Z-19 werd voor het eerst in gebruik genomen in 2012 en er zijn nog steeds 180 toestellen in actieve dienst. De Z-19E, de exportversie, werd in 2017 voorgesteld maar tot op heden zijn geen toestellen buiten China verkocht.

 

CAIC WZ-10

Bijgenaamd de 'Fierce Thunderbolt' en gebouwd door Changhe Aircraft Industries Corporation (CAIC). De naamgeving WZ-10 en Z-10 worden door elkaar gebruikt voor hetzelfde toestel.

Het originele Z-10 ontwerp werd origineel ontwikkeld samen met het Russische Kamov maar de samenwerking werd omwille van een verschil in mening abrupt beëindigd en CAIC ontwikkelde de Z-10 versie verder.

De WZ-10 vloog voor het eerst in 2003 en dit vliegtuig is nog steeds in gebruik. Het is uitgerust met een groot aantal geavanceerde technologieën, waaronder een indrukwekkend elektronisch oorlogsvoeringsysteem.

Het primaire doel van de WZ-10 is, net als dat van veel gebouwde gevechtshelikopters, het aangaan van antitankgevechten, maar het is ook zeer capabel in luchtgevechten.

De CAIC heeft een aantal opmerkelijke variaties van de Z-10 gebouwd.

 

CAIC Z-10K

Deze helikopter is een vereenvoudigde versie van de Z-10H met een inheemse Chinese WZ-9-motor van 930-950 kW (i.p.v. P&W PT6C-76 turbines). De Z-10K werd op verzoek van de luchtmacht van het People's Liberation Army gewijzigd van de basis Z-10. 

Om het gewicht van het vliegtuig te verminderen en het vliegbereik en de luchtprestaties te vergroten, werden de MASWS, IRCM, extra pantserplaten en enkele andere subsystemen verwijderd.  

Op vandaag zijn er 180 Z-10K geleverd aan het Chinese leger. 

 

CAIC Z-10ME

Deze verbeterde variant uit 2018 is uitgerust met actieve en passieve tegenmaatregelen, een raketnaderingswaarschuwingssysteem, een radarwaarschuwings-ontvanger en een nieuw mondstuk voor motoruitlaat (naar boven gericht om de infraroodsignatuur te verminderen). De unit beschikt ook over nieuwe inlaatfiltratiesystemen en schildpanelen.

Het heeft een krachtigere 1200 kW-motor (WZ-9C turbine), een groter munitiemagazijn, op grafeen gebaseerde pantserpanelen, een infraroodstoorzender en een nieuwe IFF-ondervrager. Het werd voor het eerst onthuld in 2018 en is in actieve dienst.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *