Bezig met laden...

Logboek

De Duitse Airbus Helicopters Sea Lion komt eraan...om de Seaking te vervangen

De Duitse Airbus Helicopters Sea Lion komt eraan...om de Seaking te vervangen

Naast de NH-90 NFH marinehelikopter die zowel Nederland als België in dienst hebben heeft Airbus Helicopters ook een NH-90 Sea Lion (zeeleeuw)  ontwikkeld, ook een versie voor de marine.

De ontwikkeling van de NH-90 Sea Lion heeft 4 jaar geduurd en het eerste toestel werd door de Duitse Marine afgekeurd. De Duitse marine maakte op 27 November 2019 in een persbericht bekend dat ze geen vluchten zou maken met haar nieuwe NH-90 Sea Lion omdat het toestel niet voldeed aan de veiligheids- en kwaliteitsstandaard van het leger. De marine had origineel gepland om vanaf nu bepaalde trainingsvluchten te maken met het nieuwe toestel.

Toch blijft de Marine uitkijken naar de nieuwe helikopters. Tegen 2022 zouden alle 18 helikopters van de NH90-versie (goed voor een budget van €755 miljoen) bij de marine in Nordholz moeten zijn.

Jarenlang weten de Duitse marinevliegers met de Sikorsky Sea King Mk 41 en de Westland Sea Lynx Mk 88A de eindjes aan elkaar te knopen - oude helikopters, waarvan de beschikbaarheid beperkt is, zelfs met hoge technische inspanningen. Van de 21 bestaande SeaKings zijn er nu slechts een zestal beschikbaar en men is al begonnen met het kannibaliseren van eigen helikopters voor reserveonderdelen. Het lijkt wel op de situatie in Belgie toen Airbus de NH-90 NFT jaren te laat leverde.

Toch zal een volledige beschikbaarheid van de nieuwe Sea Lion helikopters nog even duren. Eerst krijgt de Duitse marine de helikopter is de basisconfiguratie, level 1, en de finale uitrusting, level 2, komt beschikbaar eind 2021. De upgrade van level 1 naar level 2 moet dan tegen eind 2024 uitgevoerd zijn. En we kennen intussen het NH-90 project, alle deadlines worden gemist...soms met jaren!

Dus zullen de Seakings nog tot minstens Juni 2023 in dienst blijven om de SAR capaciteit te verzekeren. Intussen moeten niet alleen de helikopters worden geleverd en moeten ze de upgrade krijgen, maar moeten ook piloten en technici hun opleiding krijgen. Uiteindelijk zullen de Sea Lions naast de SAR-taken ook maritieme verkenning, personeels- en grondtransport en speciale actie's voor hun rekening nemen.

De nieuwe NH90-variant is speciaal uitgerust voor de Duitse marine.

  • De Sea Lion beschikt onder meer over IFR-navigatiemogelijkheden op basis van GPS voor deelname aan de burgerluchtvaart, een geavanceerde richtingzoeker en vier VHF/UHF-radio's, waaronder SatCom, AIS (automatisch identificatiesysteem van schepen) en TETRA-radio.
  • De achterklep wordt geleverd met een verhoogd laadvermogen en 12,7 mm machinegeweren M3M kunnen aan beide zijden van de cabine in het deurbereik worden geïnstalleerd.
  • Ook de software is speciaal voor de Sea Lion aangepast en deels herschreven.

Airbus Helicopters Duitsland heeft intussen aangedrongen om ook de voor de toekomst geplande vervangingen door Sea Lion, nu reeds te bestellen zodat de fabriek van Airbus Helicopters in het zuidelijke Donauwerth zonder personeelsverlies kan verder werken.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *