Het Turkije van 2018 wil ook op gebied van helikopters een eigen koers kunnen varen.
Met TAI-Turkish Aerospace Industries, Inc. heeft het land van President Erdogan een luchtvaartfabrikant die ook militaire en burgerhelikopters bouwt. Nadat de aanvalshelikopter T129 zijn sporen heeft verdient werd onlangs gestart met een verbeterde versie, de ATAK 2.
Verschillende onderdelen van het ATAK 2 project zullen worden overgenomen voor een andere helikopter die op stapel staat, de T625.
Deze multirole burgerlijke helikopter van de nieuwe generatie is een bi-turbine, 6-ton helikopter die allerlei missies kan vliegen. Het toestel wordt gebouwd onder de auspicien van het Turkse Ondersecretariaat van Defensie Industrie (SSM) en is bedoeld voor zowel lokale als internationale markten.
De T625 heeft een hoofdrotor met 5 rotorbladen en een staartrotor met 4 rotorbladen. Beide rotoren zijn uitgerust met elastomeer lagers en kunnen vol articuleren. De gearbox van de rotoren kan 30 minuten blijven draaien in geval van olieverlies. De meeste kritische systemen zoals transmissie, rotorsysteem, landingsgestel en de structuur zijn volledig nieuw ontwikkeld door TAI.
De T625 is uitgerust met de modernste avionics van ASELSAN (ook al een Turks bedrijf) met een 'glass cockpit' met twee brede touchscreens (8x20 inches) als Integrated Mission Displays en twee touch screens (8x10 inches) voor data entry, de Touch Command Control Unit. Een 4-dimensionale en redundant gemaakt automatisch vluchtcontrolesysteem is ontwikkeld voor minimale piloot werklast en maximale performantie.
De nieuwe helikopter biedt plaats aan 2 piloten en 12 passagiers maar kan worden aangepast aan verschillende missies zoals VIP transport, EMS, off-shore en SAR. Het intrekbare landingsgestel zorgt voor een lager brandstofverbruik op langere trajecten.
De T625 Multirole helikopter is uitgerust met twee LHTEC (een joint venture tussen Rolls Royce & Honeywell) CTS800 turboshaft turbines, van elk 1373 shp. Deze motorisatie laat de helikopter toe om in geval van verlies van een turbine veilig te vliegen, de Cat-A certificatie. T625 vliegt IFR en VFR zowel met een als met twee piloten. Het toestel zal zich ook certificeren voor nachtvluchten en voor vluchten in bekende ijssituaties.
De certificatie als burgerhelikopter is reeds opgestart bij het Turkse Directoraat-Generaal voor de Luchtvaart en zal dan gevolgd worden door een certificatie bij EASA. Het eerste prototype van de T625 zou zijn maidenvlucht maken eind 2018 en de serie productie is gepland na begin 2023.
Een paar specificaties:
- maximale kruissnelheid: 165 kts
- plafond: 20.000 voet
- vliegbereik: 400 Nm
- MTOW: 6.050 kg
- Lengte: 15.9 meter
- Rotor diameter: 13.2 meter