In een onderzoek naar de oorzaak van een dodelijke crash van een Robinson R44 Raven 1 is de Australische Transport Veiligheidsburo, op zoek naar hulp van technici, piloten en helikoptereigenaars.
De crash
Op 4 juli 2020 vertrok een Robinson R44 Raven 1 vanop een afgesloten, gebetonneerde plaats aan een industrieel pand in Bilingurr, ongeveer 3 km ten noordoosten van Broome Airport. Nabijgelegen gebouwen, hoge hekken, voertuigen en bomen maakten een verticaal vertrek noodzakelijk en de piloot was bekend met de locatie. Drie getuigen die bekend waren met dit vertrekproces verklaarden dat er niets bijzonders aan de hand was. Geen van de getuigen zag of hoorde de helikopter contact maken met obstakels of vreemde voorwerpen.
Toen de helikopter een hoogte van ongeveer 55 ft bereikte, hoorden getuigen een knal. Een getuige beschreef het geluid als vergelijkbaar met een metalen staaf die een metalen paal raakt.
Een opname van een vaste beveiligingscamera in de buurt toonde aan dat het achterste staartkegelschot, het empennage (staartstuk), de staartrotorversnellingsbak en de staartrotorassemblage allemaal in ongeveer een seconde van de helikopter werden gescheiden.
De helikopter klom tot ongeveer 75 ft terwijl hij snel naar rechts draaide, voordat hij rolde en de grond aan zijn rechterkant raakte, ongeveer 30 m van het vertrekpunt. De piloot en een passagier, beiden aan de rechterkant gezeten, raakten dodelijk gewond. De passagiers linksvoor en de passagiers linksachter raakten zwaargewond. De helikopter werd vernietigd.
Het onderzoek
Gedurende het onderzoek kwam aan het licht dat de piloot op 29 juni 2020 aan de eigenaar had gemeld dat hij een trilling in de pedalen van de staartrotor voelde.
Op 2 juli 2020 heeft de eigenaar met de helikopter naar het industrieterrein gevlogen. Na de landing besprak de piloot het probleem met de eigenaar die nog aan het stuur zat. De eigenaar verklaarde de trilling ook te hebben gevoeld en verzocht de piloot om ingenieurs te regelen om ernaar te kijken.
Op 3 juli 2020 kwam een helikoptertechnieker, een onderhoudspiloot en een stagiair helikopterpiloot naar het industrieterrein om het toestel na te kijken. Het trillingsniveau van de staartrotor werd nagemeten en mat 0,05 IPS (inches per seconde) waar de constructeur een limietwaarde toestaat tot 0,2 IPS. Duidelijk binnen de limietwaarde. Deze test werd uitgevoerd met de helikopter op de grond, niet in de lucht en dus zonder belasting.
Op 4 juli 2020 gebeurde de crash waarbij de staartrotor afbrak en 2 dodelijke slachtoffers vielen.
Oproep van de Australische ATSB
De Australische onderzoekers hebben tot op heden geen aantoonbare oorzaak gevonden en doen een oproep aan iedereen die weet heeft van dergelijke voorvallen waarbij er trillingen waren of schade aan de staartrotor, de staartrotor gearbox, de staartrotorbehuizing of andere delen van de rotor deze te melden bij de ATSB. Vooral piloten, operatoren en helikoptertechnici worden hier aangesproken. Ook zoekt de ATSB naar mogelijke incidenten bij grondafhandeling waarbij de staart als hefboom wordt gebruikt.
Mocht jij iets te melden hebben kun je hier terecht. Je kunt ook verdere details van het onderzoek eerst hier nalezen.