Het Duitse Volocopter, een van de leidende ontwikkelaars van de UAM (Urban Air Mobility) luchttaxi, timmert aan de weg om haar Volocopter als eerste te kunnen certificeren bij EASA. En technologisch denken we dat het binnen een tweetal a drietal jaar wel zal lukken ook.
De Volocopter prototypes hebben reeds 1.000 testvluchten gemaakt sinds 2011 en de onderneming maakt zich sterk dat het een veilig en commercieel haalbaar project in de steiger heeft staan.
Maar de Volocopter is ontwikkeld om autonoom te vliegen en heeft geen piloot meer nodig. De systemen zijn zelfs veiliger zonder piloot omdat de factor 'human error' volledig wegvalt. Weet dat bijvoorbeeld bij helikopterongevallen in de laatste 5 jaar de 'human factor' de oorzaak is voor bijna 90% van de ongevallen.
En toch weten we uit bevragingen dat maar een minderheid van potentiele luchttaxi-gebruikers het aandurft om een luchttaxi te nemen waarbij geen piloot meer in de cockpit zit.
Daarom het Volocopter het project voloCHRIS, gelanceerd om de acceptatie van het vliegen zonder piloot bespreekbaar te maken en de mindset van de potentiele passagiers positief te beïnvloeden. Dit project loopt in samenwerking met het Duitse federale ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) en de DLR, het Duitse Centrum voor Lucht- en Ruimtevaart.
Een demo-toestel werd ontwikkeld die een antwoord kan bieden op de kritische overwegingen van de passagiers en ook duidelijkheid verschaft over de automatische procedures en de veiligheidssystemen. Experten stellen dat dit aspect wel eens de meest moeilijke struikelblok zou kunnen worden voor de onbemande luchttaxi's.
Het BMVI defineert het project als volgt:
- Als onderdeel van dit onderzoeksproject wordt een systeem voor geautomatiseerde besluitvorming voor veiligheidsprocedures (contingency management) ontwikkeld en gedemonstreerd op een testvliegtuig. De focus ligt op het ontwikkelen en onderzoeken van algoritmen voor geautomatiseerde besluitvorming in veiligheidsrelevante situaties. Het doel van het project is om kennis op te doen over de toepasbaarheid en prestaties van algoritmen en systeemarchitecturen voor de taak van contingency management. Het project levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van aantoonbaar veilige besluitvormingssystemen met als doel het vergroten van vertrouwen en acceptatie voor autonoom bestuurde vliegtuigen.