Al jaren horen we ideeen over een lichte burgerhelikopter met een dieselmotor. Zelfs een Robinson insider informeerde ons twee jaar geleden dat Robinson aan het werk was om een R44 helikopter te bouwen met een dieselmotor. Hiermede geconfronteerd ontkende Kurt Robinson, CEO van Robinson Helicopter en zoon van stichter Frank, deze geruchten met klem.
Maar nu is er weer licht aan het einde van de tunnel... motorenfabrikant Continental breidt zijn range dieselmotoren uit met de CD-262 en de CDR-282.
Beide luchtgekoelde motoren zijn van de bestaande CD-230 motor afgeleid. De CD-262 boxermotor levert 262 pk bij 2.500 rpm en de voor helikopters ontwikkelde CDR-282 levert 285 pk bij 2.700 rpm. Laat de CDR-282 nu bijna exact dezelfde specificatie's hebben als de bij de R44 Raven II ingebouwde Lycoming IO-540-AE1A5 6-cilinder, een boxermotor met brandstof injectie, die ook 245 bhp (183 kW) vermogen kan leveren....misschien puur toeval of niet? Het verbruik bij kruissnelheid ligt bij 41.5 liter per uur diesel; vergelijk dit met 60 liter per uur Avgas voor de Lycoming en je kunt de besparing berekenen.
In elk geval heeft Continental reeds ervaring met vliegtuig-dieselmotoren; het lanceerde in 2013 een eerste reeks dieselmotoren voor de General Aviation die gecertificeerd werden; intussen werden reeds 4.750 motoren uitgeleverd die samen reeds zo'n 5 miljoen vlieguren opgetekend hebben. Ook werd bekend dat het 300 pk sterk zescilinder V-6 CD-300 blok van Continental door EASA gecertificeerd werd.
Continental Motors werd in 2011 door het Chinese AVIC (Aviation Industry Corporation of China) gekocht en werd in 2014 deel van de Continental Motors Group waarin ook delen van de dieselmotoren specialist Thielert Motors werden ondergebracht. AVIC heeft ook een eigen helikopterfabriek.
Nu maar afwachten of en wanneer er een Robinson R44 Raven III met dieselmotor komt!