In een persbericht heeft de raad van bestuur van Volocopter het vertrek aangekondigd van CEO Dirk Hoke op eind februari 2025.
Hoke kwam iets meer dan twee jaar geleden als CEO bij Volocopter met de opdracht om de Volocopter te laten certificeren door EASA en de commercialisatie van de Volocopter te starten. Voordien had Hoke reeds een succesvolle carrière van 25 jaar bij Renault, Siemens en Airbus Defence & Space. Zijn professionalisme kwam net op het juiste moment om van de start-up een winstgevend bedrijf te maken na meer dan 10-jaar investeren .
Hoke en zijn sterke industrie reputatie gaven Volocopter een stevige duw in de rug maar de echte doorbraak en realisaties blijven uit. Zo moest Dirk Hoke vechten om telkens weer zijn aandeelhouders en anderen te overtuigen om de onderneming vers geld toe te stoppen.
Ook de certificatie door EASA waarvan Volocopter en CEO Hoke droomden om deze tegen de start van de Olympische Spelen van Parijs te bekomen, blijft uit wat ook de start van een commercialisatie van de Volocopter weer uitstelt. Vermoedelijk zal Volocopter wel de allereerste EASA eVTOL certificatie in de wacht slepen maar niemand durft hierop nog een datum plakken.
Ook de vluchten om en rond de Olympische Spelen in Parijs die voor Hoke een succesvolle mijlpaal moesten worden voor de onderneming werden een momentum in mineur. De geplande vluchten vanop een ponton in de Seine - midden de Olympische Spelen - werden door de lokale politiek afgeblazen en Volocopter moest het stellen met testvluchten vanop het vliegveld van St Cyr l'Ecole en een demo-vlucht aan het kasteel van Versailles.
We vermoeden dat de combinatie van deze drie moeilijke aspecten - geld, certificatie en Olympische Spelen - en het uitblijven van de commerciële successen Hoke hebben doen besluiten om moegestreden de handdoek in de ring te gooien.
De raad van bestuur, onder leiding van de nieuwe voorzitter, Dieter Zetsche, de voormalige CEO van Daimler Groep, mag nu gaan zoeken naar een nieuwe CEO die hopelijk de Volocopter snel gecertificeerd kan krijgen en aan het hoofdstuk commercialisatie kan beginnen.
Foto 1: Dirk Hoke met president Macron en bondskanselier Scholz
Foto's © Volocopter