Vorig jaar in Augustus 2018 heeft Bell samen met zijn Chinese partners een assemblage fabriek gestart in Xi’an, in het Noordwesten van de provincie Shaanxi.
Dit was voor Bell een startsein om in de snelgroeiende Chinese helikoptermarkt actief aanwezig te zijn. Bell is de laatste jaren geevolueerd van een conventionele helikopterbouwer naar een 'tech' bedrijf. De nieuwe technologieen zijn van groot belang voor de Chinese markt en Bell wil daar absoluut deel van zijn.
China is de enige helikoptermarkt ter wereld die blijft groeien en de nood aan helikopters en helikopterdiensten blijft verder evolueren. Ondertussen is China, na Australie, de tweede helikoptermarkt van Azie geworden. Maar aan de huidige dubbel-digit groei zal China binnenkort zeker de grootste worden.
In de vrijgemaakte Chinese burgerluchtvaart heeft Bell met 160 helikopters een aandeel van bijna 30%. Ondanks alle turbulentie in de wereldeconomie en meer speciaal in de olie- en gasindustrie kwam de groei in de helikoptermarkt uit op 14% in vergelijking met 2017. Maar gezien de markt hier nog maar drie jaar een zekere liberalisering kent mogen we ons verder verwachten aan meer operatoren die helikopterdiensten aan bedrijven en particulieren zullen aanbieden.
De huidige vloot burgerhelikopters is minder dan 700 helikopters groot, deze van de US is meer dan 10.000 turbinehelikopters groot. Bell beseft dat het potentieel in China dus enorm is en dat terwijl de US en ook Europa evolueren naar een vervangingsmarkt.
De Chinese commerciele helikoptermarkt moet de komende vijf jaar simpelweg verdubbelen. Het bijna onbestaand aanbod van HEMS (helicopter emergency medical services) helikopters, transport, toerisme en VIP transport zijn segmenten die allemaal van bijna 0 moeten ontwikkelen. Vooral de medische helikopters staan zeer hoog op de prioriteitenlijst van de Chinese leiders.
De samenwerking tussen Bell en zijn Chinese partners in de assemblagefabriek in Xi'an zal in eerste instantie de 100 Bell 407 serie helikopters bouwen die in 2017 werden besteld door een dochterbedrijf van het Chinese energiebedrijf Shaanxi Energy.
Afgelopen Juni 2019 heeft Bell het Bell China Supply Center geopend dat ondersteund wordt door een douane onderdelenverdeelcentrum op Shanghai Pudong International Airport. Voor het logistieke proces heeft Bell een beroep gedaan op DB Schenker Aerospace, specialist in deze materie. Dit nieuwe distributiecentrum moet de Bell-klantenondersteuning in China sterk verhogen. Bell wil in China een Chinees bedrijf worden met Chinese medewerkers om zo beter in de lokale markt te kunnen scoren.
Onze conclusie: Bell ziet in dat China de enige grootmacht is waar nog structurele groei is in de helikoptermarkt. Een Chinese Bell maken is de juiste manier om in de handelsoorlog tussen de US en China te overleven zonder eventuele invoerrechten. Wij wensen Bell verder veel succes toe in hun Chinees project.