KPMG, een bedrijfsanalysebureau van de 'Big Four', heeft een studie gemaakt over de vraag of we wel klaar zijn voor de nieuwe vliegende stadstaxi.
De ATRI, de Air Taxi Readiness Index, is het hulpmiddel om de discussie voeren over de mate van paraatheid voor de komende generatie passagiersvervoer met S/VTOL's (korte of verticale start- en landingsvoertuigen) in 60 geselecteerde territoria. Deze index is een onderdeel van KPMG’s global series ‘Aviation 2030’ & KPMG's 'Autonomous Vehicles Readiness Index'
ATRI is een samengestelde index die meer dan 47 individuele, bestaande meetpunten uit een reeks bronnen in een enkele score samenvoegt. De statistieken zijn verdeeld over vijf pijlers:
- Consumenten acceptatie;
- Infrastructuur;
- Beleid & wetgeving;
- Technologie & innovatie;
- Zakelijke kans.
Elk van de 60 landen krijgt per pijler een score, en deze worden daarvoor opgeteld in totalen per land, waardoor de resulterende ranking mogelijk wordt.
De drie landen die in het totaal voor alle pijlers samen het best scoren op de vraag of ze wel klaar zijn voor de VTOL zijn:
- US
- China
- UK
en zijn niet te verwonderen ook de landen waar de meeste bedrijven rond de 'Aerial Mobility Revolution' actief zijn.
De Benelux-landen kwamen niet voor in de Top-10:
- Nederland eindigde op een goede 12e plaats,
- België op de 28e,
- Luxembourg op de 36e plaats van de 60 geanalyseerde landen. Er dus duidelijk nog veel werk aan de winkel in onze kontreien.
Hieronder de ranking op de individuele pijlers:
Consumenten acceptatie, is de burger bereid om het 'risico' van deze 'nieuwe' luchtvaart te gebruiken?
1 | US |
2 | China |
3 | Singapore |
18 | Nederland |
29 | België |
34 | Luxembourg |
Infrastructuur, is deze voorhanden in het land
1 | US |
2 | China |
3 | Zuid-Korea |
6 | Nederland |
40 | België |
53 | Luxembourg |
Beleid & wetgeving, reeds aangepast?
1 | US |
2 | UK |
3 | Denemarken |
5 | Nederland |
23 | Luxembourg |
29 | België |
Technologie & innovatie
1 | US |
2 | China |
3 | UK |
16 | Nederland |
20 | België |
21 | Luxembourg |
Zakelijke kansen
1 | US |
2 | UK |
3 | Frankrijk |
11 | Nederland |
21 | België |
38 | Luxembourg |
De vroege en torenhoge opwinding rond de VTOL-oplossingen in de afgelopen jaren begint duidelijk af te koelen, alsook de huizenhoge voorspellingen voor groei tot in de stratosfeer. De VTOL-industrie wordt nu getemperd door meer sobere financieringsrondes, verduidelijkingen van de regelgeving en zelfs de onvermijdelijke testongevallen.
Hoewel Advanced Air Mobility (AAM) nog steeds een veelbelovende markt is, gaat deze noodzakelijkerwijs een nieuwe fase in, omdat de initiële hypecyclus van startup- en investeerdersactiviteit tot een einde komt en het harde werk van certificering, levering en het aansturen van de vele nieuwe concepten en modellen tot volledige commercialisering moet gebeuren.
Sommige OEM's zijn meer geavanceerder dan anderen op vlak van commercialisering, en onvermijdelijk zullen in de komende jaren een aantal bedrijven verdwijnen. Hetzelfde kan gezegd worden voor ontluikende vertiport en AAM operatorbedrijven, hoewel we verwachten dat ze meer in de schijnwerpers zullen komen eens de eerste OEM-modellen volledig gecertificeerd zijn.