Het Amerikaanse Leger werkt aan een programma om de befaamde Chinook helikopter tot zijn 100e verjaardag (in 2060) te laten vliegen.
Het werkpaard uit de Vietnam oorlog zou door een aantal technologische upgrades een eeuw lang in de Army kunnen vliegen. De upgrades zouden zich specifiek op het gebied van liftcapaciteit, eigen gewicht, avionics en cargo transport situeren. Maar daarnaast zou het toestel ook de laatste technologieen meekrijgen om ook qua besturing een moderne honderdjarige te worden.
De laatste CH47 in model F uitvoering is een betrouwbare partner in het bergachtige Afghanistan. Als je troepen of materiaal naar hogergelegen plaatsen moet brengen is een dergelijk werkpaard de snelste en soms ook de enige oplossing. Met een snelheid van 170 knots, en zijn standaard bereik van 400 NM kan hij tot op een hoogte van 18.000 voet operaties uitvoeren, weinig zullen het hem nadoen met een take-off-weight van 22.7 ton.
De Chinook F krijgt nu een upgrade van zijn digitale cockpit, de CAAS (Common Avionics Architecture System), met verbeterde avionics, digitale displays, betere navigatie technologieen, multi mode radio's, software en een nieuw systeem genaamd pilot-vehicle interface. De piloot-helikopter interface maakt gebruik van de verbeterde computers aan boord en intelligentere software om de piloot proactief informatie ter beschikking te stellen die hem helpt om snellere en betere beslissingen te nemen. Nieuwe composiet rotorbladen zullen bijdragen tot meer liftkracht.
Tegen 2018 zal het Amerikaanse leger alleen nog 473 F-model Chinooks in dienst hebben. Nadien, tegen 2021, zal de “Block 2” upgrade voor de Chinook F uitgerold worden die in “high-hot” omstandigheden (6,000 voet hoog en 95 graden Fahrenheit) kan opereren.
De "Block 2" Chinook heeft ook een MTOW (maximum take off weight) van 24.500 kg of 2 ton meer dan de huidige CH-47F versie. Dit laat de helikopter toe om een Joint Light Tactical Vehicle aan een sling te transporteren. In omgevingen waar door gebergte or stukgeschoten wegen geen wegtransport mogelijk is, zal de CH-47F II werkelijk het verschil kunnen maken.
Een andere nieuwe technologie is een soort automatische piloot die toelaat veilig verder te vliegen wanneer de piloot uitgeschakeld is. Daarnaast worden ook CIRCM en CMWS (raket verdedigingssysteem voor helikopters) ingebouwd.
Het Amerikaanse Leger is haar zwaar werkpaard aan het upgraden om de werkkracht te verbinden met de technologie en daardoor een "best of both worlds" te creeren. Dat je dit kunt doen op basis van een ontwerp dat in 2060 meer dan 100 jaar zal worden is een pluim voor de originele ontwerpers van Vertol Boeing.