Bezig met laden...

Logboek

Op bezoek bij... Leonardo toont 'gearbox' Centre of Excellence

Op bezoek bij... Leonardo toont 'gearbox' Centre of Excellence

Leonardo nodigde RID-redacteur Pietro Batacchi uit om een kijkje (zie video hieronder) te nemen in het Leonardo expertisecentrum voor helikoptertransmissies in Cascina Costa di Samarate, Italië. 

De transmissie – het mechanische “hart” van de helikopter meestal bekend als de gearbox – is een zeer belangrijk en cruciaal onderdeel dat ervoor zorgt dat het door de motor opgewekte vermogen wordt overgebracht naar de rotors en bladen. De snelheid van de as die de turbinemotor verlaat is afhankelijk van het type tussen de 3.000 en 5.000 toeren per minuut, maar de snelheid van de rotorbladen is tussen de 250 en 450 toeren per minuut. De gearbox moet dus de snelheid met zowat een factor 10 verminderen.  

Dankzij het 'Transmission Centre of Excellence' is Leonardo een van de weinige helikopterbedrijven ter wereld die in staat zijn om het volledige aandrijfsysteem in eigen beheer te ontwikkelen. 

Het is eigenlijk een bedrijf binnen het bedrijf, met een vloeroppervlak van 21.000 m², waar 370 medewerkers in de engineering, assemblage en kwaliteitscontrole werken aan de volledige productiecyclus van dit essentiële onderdeel voor het hele assortiment Leonardo-helikopters. Bij deze productiecyclus zijn ook andere expertisecentra betrokken: onderdelen geproduceerd in de fabrieken van Frosinone (bewerkingsprocessen voor naven en aandrijfassen) en Benevento (gietprocessen) komen samen op Cascina Costa.

De kwaliteitscontrole, die wordt uitgevoerd met maniakale precisie en aandacht, is een absolute 'must' om de betrouwbaarheid, de veiligheid en de overlevingskansen van de bemanning te garanderen. Vanuit dit oogpunt is het interessant om op te merken dat de Leonardo AW139 de eerste helikopter was die in dienst kwam met een 'droge transmissiecapaciteit' van maar liefst 60 minuten. Deze gearbox kon dus een uur veilig verder draaien zonder olie. Dankzij deze prestatie was Leonardo het eerste en enige bedrijf ter wereld dat de minimale certificeringsnormen die door de luchtvaartautoriteiten werden geëist, ruimschoots overtrof.

 

Wist je dat?

De assen van twee turbines van een Airbus Super Puma H225 de gearbox binnenkomen aan een snelheid van 23.000 toeren per minuut. Ze worden door een eerste stage (bevel gear) vertraagt naar 2.405 toeren per minuut. Een volgende trap (planetary gear) brengt de snelheid op 820 toeren per minuut en de tweede trap (planetary gear) brengt de snelheid van de hoofdrotorbladen naar 265 toeren per minuut. 

Foto © Leonardo Helicopters

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *