Bell Helicopters kan de champagne ontkurken!
Het kreeg het ontwikkelingscontract voor het Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA)-programma van het Amerikaanse leger met de Bell V-280 Valor tiltrotor. De V-280 Valor tiltrotor werd ontwikkeld en getest als onderdeel van het Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR TD)-programma dat in 2013 van start ging.
Jaren van rigoureuze testvluchten hebben uitgebreide gegevens opgeleverd die de technische en operationele voordelen van de V-280 Valor voor aanvalsmissies op lange afstand valideerden. Het ontwikkelingscontract heeft een waarde van $ 1,3 miljard.
Met de keuze voor de vervanger van de succesvolle Sikorsky UH-60 Black Hawk wordt de nieuwe FLRAA-helikopter voor tientallen jaren de hoeksteen van de US Army. De US Army heeft 2.275 Black Hawk helikopters in dienst, die over de komende decennia allemaal moeten worden vervangen. Of dit allemaal met de Bell V-280 Valor wordt zal nog moeten blijken maar een ding is zeker dit wordt een reuzenorder voor Bell Helicopter waarbij dan in de 30 jaar na de indiensstelling nog eens 2 a 2,5x de aanschafwaarde moet worden gerekend aan twee upgrades en onderhoudskosten. Een totale economische waarde van vele $10-tallen miljarden.
De Bell V-280 Valor wordt de langeafstand-aanvalshelikopter van het Amerikaans leger en combineert de hoge snelheid (bijna tweemaal zo snel als de huidige UH-60 Black Hawk) en de veel grotere gevechtsradius van 500 tot 800 Nm met de mogelijkheid om verticaal te landen en op te stijgen. Het is nu af te wachten of team Sikorsky-Boeing, verliezer van deze FLRAA-competitie (met de Defiant X) tegen deze beslissing van de US Army protest zal aantekenen, wat zou leiden tot vertraging in de start van het ontwikkelingscontract.
Het Amerikaans leger hoopt zijn nieuwe FLRAA vloot vanaf 2030 in dienst te stellen.
Pittig detail: in oktober 2015 zei de toenmalige Luitenant-Generaal van de Nederlandse luchtmacht, wijlen Alexander Schnitger, in een speech dat de ontwerpplannen voor de helikopter van de toekomst, waaronder de Bell V-280 Valor een te beperkte helikopter voor toekomstige oorlogsvoering was.
Schnitger was niet onder de indruk; hij zei letterlijk: “Is that really, really the cutting edge? Is that truly disruptive, vertical-lift technology? When I look at the designs, I see today’s technology being incrementally improved toward the future. What I would like to see is a disruptive vision of the vertical-lift capabilities that is ready for any operation in 2040. Instead of extrapolating today into the future, I’d like to start with the future and then decide how to get there.”
De toekomst zal uitmaken wie gelijk krijgt...
Specificaties van de Bell V-280 Valor:
- Maximumsnelheid: meer dan 300 kts
- Kruissnelheid: 280 kts
- Gevechtsradius: 500 -> 800NM
- Rotor diameter: 10,7 meter
- Leeggewicht: 15 ton
- MTOW: 26 ton (maximum opstijggewicht) - 5,5 ton max. lading (incl. brandstof)
- Capaciteit: 2 piloten en 12 troepen
- Het grote verschil met de huidige tiltrotor, de V-22 Osprey is een vaste motorgondel.
- Prijsniveau: $30 miljoen
Foto's © US Army - credit Jay Miller