De stroom negatieve berichten uit de helikopterindustrie blijft aanhouden.
Het industriele conglomeraat Leonardo (ex-Finmechannica) waartoe helikopterbouwer Leonardo (ex-Agusta-Westland) behoort moest bij de bekendmaking van zijn 3e kwartaalcijfers 2016 toegeven dat de 10% lagere verkoopcijfers vooral te wijten waren aan de zwakke resultaten van haar helikopterafdeling.
De zwakte van de helikoptermarkt die reeds duidelijk was in de kwartaalresultaten van Bell Helicopters en Airbus Helicopters krijgt hier een duidelijke bevestiging. In het kwartaal kon Leonardo Helicopters €580 miljoen nieuwe helikopterbestellingen binnenhalen tegenover €624 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Over de afgelopen 9 maand is de toestand nog duidelijker. In 2016 werden voor €1.54 miljard aan helikopterbestellingen binnengehaald terwijl dat in de eerste 9 maand van 2015 €2.9 miljard bedroeg; dit jaar dus zowat 46%% minder! Leonardo gaf aan dat de zwakte zowel de militaire als de burgerlijke helikopters betrof.
Ook met de winstmarge van de Leonardo helikopterafdeling ging het bergaf; in 2015 bedroeg die 11.1% in 2016 zakte die tot 9.7%. Onderstaande cijfers geven een duidelijk beeld van de verzwakking van de Leonardo helikopter resultaten.
Dat de oliecrisis zware gevolgen heeft in de helikopterwereld is zo stilaan heel duidelijk, dat ook de militaire bestellingen in Europa achterwege blijven was te verwachten maar is intussen dus ook bevestigd. Een toeleverancier van Leonardo, het Engelse GKN, die in onderaanneming de Wildcat militaire helikopters bouwde, kreeg te horen van Leonardo dat hun contract werd opgezegd. Daardoor komen er een paar honderd banen op de tocht te staan bij deze oude vestiging van Westland.
Er zijn helemaal geen tekenen dat er snel verandering in de situatie zal komen, integendeel