
Het eerste voorlopige rapport van de crash waarbij een Bell 206L-4 in volle vlucht in drie stukken brak en in de Hudson rivier in New York neerstortte en daarbij 6 dodelijke slachtoffers maakte is door de Amerikaanse NTSB vrijgegeven. Je kunt het hier integraal lezen. Dit is een voorlopig rapport een maand na de crash en de gegevens kunnen in het verder verloop van het onderzoek nog wijzigen.
Eerste vaststellingen:
- De NTSB schrijft dat de vlucht zich in de laatste minuut voor de crash op een geometrische hoogte tussen 625 voet en 650 voet MSL (boven zeeniveau) afspeelde. De hoogte steeg kortstondig tot 675 voet voordat de Bell 206-helikopter een snelle daling inzette.
- Wanneer de ADS-B-gegevens stopten, was de laatst bekende hoogte van de helikopter 125 voet.
- Getuigen meldden dat er harde 'knallen' uit de helikopter kwamen net voordat deze in drie stukken brak en in de Hudsonrivier neerstortte.
- Bewakingsbeelden, inclusief audio, laten zien hoe de helikopter naar het zuiden vloog voordat het plotseling in drie grote delen brak:
- de romp (inclusief de motor),
- het hoofdrotorsysteem (inclusief beide hoofdrotorbladen, de transmissie en de dakbalkstructuur)
- de staartboom, inclusief de staartrotor.
- De piloot had een CPL(H) licentie met IFR rating en een geldige medical klasse 1.
- totale vliegervaring op helikopter: 790,2 vlieguren
- waarvan totale vliegervaring op Bell 206: 48,6 vlieguren
- de piloot had een intelligente zonnebril (met video- en audio recorder) op toen hij vertrok maar deze kon niet worden teruggevonden
- De Bell 206L-4 had een 300- en een 100-uurinspectie ondergaan op 27 februari 2025 en klokte 12,975 TT (totale vlieguren)
- na deze inspectie had de helikopter 50 vlieguren gemaakt
- de turbinemotor klokte 23.305 vlieguren
- toestel was niet voorzien van data- of videorecorder
- De weersomstandigheden:
- Wolken op 7.500 voet
- Wind uit 150° 10 kts met windstoten tot 18 kts, variabel tussen 120° en 190°
- om 14:23 was er een windstoot van 36 kts uit 260°
- Zichtbaarheid: 16 km
De gevlogen track en snelheid (zie bovenstaande foto) toont dat de piloot in de laatste minuut voor de crash blijkbaar geen speciale manoeuvres heeft gemaakt. Het blijft dus voorlopig een raadsel waarom de Bell 206L-4 na een 'bang' in drie stukken is uiteengevallen.
Deze foto (klik) toont - zij het zeer summier - de evolutie van het uiteenvallen van de helikopter.
Ons vorig verslag met foto's kun je hier lezen.
Foto credit NTSB rapport