De Helionix avionics-suite van Airbus Helicopters bevestigt zijn groeiende populariteit bij helikopteroperators over de hele wereld en rust nu reeds meer dan 500 H135-, H145-, H160- en H175-helikopters over de hele wereld uit - met tot nu toe meer dan een half miljoen vlieguren geregistreerd door deze vloot.
Constante evolutie
Helionix evolueert voortdurend bij iedere nieuwe versie, waarbij rekening wordt gehouden met de verzoeken en feedback van klanten. Dit omvat het versterken van de zoek- en reddingscapaciteiten (SAR) en het introduceren van Rig'N Fly automatische naderingen voor landingen op olieplatforms. Andere functies voor vluchtbewaking en storingsbeheer zijn recentelijk ook ontwikkeld.
Na een overeenkomst met de heli-offshore-gemeenschap om nieuwe modi voor helikopterterreinbewustzijn en waarschuwingssysteem (HTAWS) te implementeren, is ook een Vortex-bescherming geïntroduceerd - die de helikopter beschermt tegen verlies van luchtsnelheid. Deze nieuwe modus is geïntegreerd in de stuurautomaat en kan worden geïntegreerd in alle helikopters die met Helionix vliegen.
Airbus heeft onlangs een nieuwe één-piloot, IFR-compatibele (instrumentvliegregels) cockpitversie van Helionix gecertificeerd voor zijn H135 helikopters, waardoor klanten de optie hebben om de co-pilootzijde van het instrumentenpaneel te verwijderen om het gezichtsveld te vergroten of te behouden om specifieke apparatuur te installeren.
Voor de nieuwe H160 van Airbus Helicopters zullen piloten de eersten zijn die profiteren van de geassisteerde startmodus, die hen tijdens deze vluchtfase zal helpen. De piloten hoeven alleen het vliegpad in de gaten te houden terwijl de stuurautomaat de controle overneemt tijdens het hoveren, opstijgen, accelereren en klimmen.
Hieronder een infobeeld van de Helionix avionics.