Nadat in 2009 het project VH-71 van AgustaWestland/Lockheed Martin als gevolg van budget- overschrijdingen; werd geannuleerd, is Amerikaanse Marine nu stilaan toch verplicht de oude Sikorsky Marine One's te gaan vervangen. De Marine One is de call-sign voor de helikopter die met de Amerikaanse president vliegt.
Sikorsky, die toen het project VH-71 aan AgustaWestland & Lockheed Martin had verloren, en sinds Eisenhower altijd de presidentiële helikopters had geleverd, was er als de kippen bij om een voorstel voor de nieuwe "Obama" helikopters in te dienen.
Een "request for proposals" (RFP) voor het Vxx programma voor de vervanging van presidentiële helikopter werd op 3 mei van dit jaar uitgegeven, en de wedstrijd werd algemeen gezien als een twee paarden-race tussen Sikorsky, nu partnering met Lockheed Martin, en AgustaWestland, samen met Northrop Grumman. Nu blijken AgustaWestland en de andere fabrikanten niet aan te bieden, wat Sikorsky als enig mogelijk aanbieder de order zou garanderen.
"Na een uitgebreide analyse van de definitieve RFP waren we niet in staat om effectief te concurreren gezien de huidige eisen en de evaluatiemethodologie in de RFP, " zei AgustaWestland in een schriftelijke verklaring. AgustaWestland had gepland om een voorstel in te dienen op basis van haar AW101 helikopter, de dezelfde Casco, die had gewonnen de eerdere VH-71 opdracht.
Echter, het US Navy besluit om de ontwikkelingskosten voor het programma VXX "tot een absoluut minimum" te beperken kan voordeel hebben gegeven aan Sikorsky, die een voorstel indiende op basis van de kleinere, reeds commercieel gecertificeerde S-92 helikopter. Sikorsky beweert dat haar VH-92 "beantwoordt aan alle eisen die worden beschreven door de Marine" terwijl het ook "exploitatie- en onderhoudskosten kan verminderen".
Sikorsky verdedigde haar bod met betrekking tot het Vxx programma, "We denken het beste voorstel te doen in een open concurrentie met andere industrieteams. Wij geloven sterk dat wij de ideale team hebben om de beste helikopter op tijd en en vooral binnen budget te leveren."
Dat president Obama ooit in deze helikopters zal vliegen is zo goed als uitgesloten; misschien kan Hilary Clinton als eerste vrouwelijke president van de US deze helikopters wel invliegen.