Nu de certificatie van de civiele versie van de Airbus H160 bijna een feit is kan Airbus zich nu met volle kracht toeleggen op de ontwikkeling van de militaire versie van de H160.
Op 30 december 2019 kregen helikopterbouwer Airbus en turbinebouwer Safran reeds de bestelling van de Franse DGA (Direction générale de l’armement) om de voor-ontwikkeling van de H160M te starten. Het betreft hier de aanpassing van de glass cockpit, de integratie van militaire sensoren en de aanpassingen om de H160 in militaire operatie's te laten opereren inbegrepen vanop oorlogsschepen van de Franse Marine. De snelle start van deze activiteiten zijn nodig om Airbus toe te laten om de H160M te leveren binnen de verkorte leveringstermijn die de Franse defensieminister Florence Parly wil realiseren. De eerste operationele H160M moet ten laatste in 2026 worden uitgeleverd.
Airbus Helicopters, Safran Helicopter Engines, en de DGA moeten aldus het ministerie nauw samenwerken om de vloot van H160M helikopters maximaal beschikbaar te hebben en de kost van het onderhoud te verlagen. Blijkbaar hebben de Fransen ook lessen getrokken uit de problematiek met de NH-90 helikopters.
Het Franse ministerie van Defensie heeft ook 4 civiele versies van de Airbus H160 geleased bij een joint venture tussen Airbus, Safran en Babcock. Babcock is de lanceringsklant voor de H160. Ze worden geleverd in 2022 en zullen voor 10 jaar worden geleased door het Franse leger. Met deze toestellen wil het leger zijn piloten, technici en infrastructuur voorbereiden voor de vervanging van de huidige vloot helikopters door de H160M Guépard.
Er werden ook extra 12 Airbus Dauphin AS365 helikopters geleased van een joint venture tussen Heli-Union en DCI. Ook deze zullen 10 jaar blijven en zorgen voor een versnelde vervanging van onder andere de Alouette III's. De Fransen deden dit reeds met 4 Dauphins van NHV.
Het Franse leger zet duidelijk in op een grondige vervanging en aanpassing van haar verouderde helikoptervloot!
Foto copyrights: Airbus - Eric Raz