Bezig met laden...

Logboek

Piasecki ontwerpt waterstof helikopter tegen 2027

Piasecki ontwerpt waterstof helikopter tegen 2027

We blijven het Piasecki project met stijgende interesse volgen. In ons vorige artikel bespraken we de samenwerking tussen Piasecki en Metro om een elektrische Piasecki PA-890 te bouwen die wordt aangedreven door middel van waterstof. 

De PA-890 eVTOL is een volledig elektrisch aangedreven Slowed-Rotor Winged Compound-helikopter.  De PA-890 eVTOL revolutioneert de commerciële helikopter-markt met 50% lagere directe bedrijfskosten, minder geluid en nul directe emissies in vergelijking met de huidige turbinehelikopters op fossiele brandstoffen.

De PA-890 eVTOL heeft een grote vierbladige hoofdrotor, een variabele vleugel die tot 90 graden voor efficiënt vliegen, en een draaiende staartrotor die antikoppel- en gierregeling biedt. Terwijl de PA-890 overgaat naar voorwaartse vlucht, draait de vleugel naar een horizontale positie en biedt lift om de rotor te ontlasten en de staartrotor draait om efficiënte voorwaartse voortstuwing te bieden. Nu de lift- en stuwkrachtvereisten op de rotor verminderen, wordt het rotortoerental vertraagd. Het gecombineerde effect is een dramatische toename van efficiëntie en bereik, terwijl het geluid afneemt. 

De PA-890 eVTOL "Slowed Rotor Compound" helikopter is ontworpen voor FAA-certificering onder bestaande Part 27-normen, waardoor het technische, kosten- en schemarisico van het op de commerciële markt brengen van dit product wordt verminderd in vergelijking met meer nieuwe configuraties die een unieke certificeringsbasis vereisen. De PA-890 zal zo zijn kansen te benutten in de opkomende Urban Air Mobility (UAM) en Advanced Air Mobility (AAM) markten.

Ontwikkelaar Piasecki heeft waterstofspecialist Hypoint onder de arm genomen die een 650 kW turbo luchtgekoelde brandstofcel-systeem zal ontwikkelen. Dit systeem heeft een 4 tot 6 maal betere energie densiteit dan lithium batterijen en zal de PA-890 eVTOL helpen om sneller en over langere afstanden te vliegen. Het bijvullen of uitwisselen van een waterstofcel kan ook veel sneller dan het opladen van lithium batterijen.

Piasecki heeft voor dit project een uiterste ambitieuze tijdlijn voorzien. In de eerste helft van 2023 komt er reeds een demo-vlucht met een schaalmodel van de PA-890. De eerste grondtesten van een PA-890 starten eind 2023 en de vlieg- en certificeringstesten van de waterstof aangedreven PA-890 zijn voorzien in 2027. 

De combinatie van een elektrische aandrijving, door middel van een waterstofcel, het beperkte geluid, de zero emissie en een 200Nm bereik maakt dit een project is welke we zeker met veel interesse zullen volgen. We houden u op de hoogte...    

 

HyPoint Waterstof-branstofcellen 

De waterstof-brandstofcellen, die in samenwerking met HyPoint worden ontwikkeld, leveren stroom door een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof over een membraan, waarbij elektriciteit en waterdamp als bijproduct worden opgewekt. De cel werkt op een temperatuur van 160 C (vergeleken met bestaande lage temperatuur <80°) en gebruikt omgevingslucht om de systeemtemperatuur te regelen. Deze benadering vermindert de complexiteit en het gewicht van de brandstofcel in vergelijking met waterstof-brandstofcellen bij lage temperatuur, en het zal mogelijk maken om twee of drie keer de energiedichtheid op systeemniveau te bereiken; en zes keer de energiedichtheid van lithium-ionbatterijen.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *