Eergisteren vatte een turbine van een Sikorsky CH-53 Sea Stallion in volle vlucht vuur boven het zuiden van Israel.
De koelbloedige piloot wist de Yasur-helikopter (codenaam voor de Sea Stallion binnen het Israelische leger) binnen de minuut aan de grond zetten. Hij kon landen in een veld buiten de kibboets Beit Kama in de Negev woestijn niet ver van Rahat. De 14 militairen die aan boord waren konden zonder verwondingen de helikopter verlaten. Elf inzittenden waren leden van het elite commando Shalday.
Na de landing brandde de helikopter volledig uit en is onherstelbaar. De legerleiding intussen heeft beslist om alle Yasur-helikopters aan de grond te houden tot de oorzaak van de brand in de turbine gekend is.
De Sikorsky CH-53 Sea Stallion is reeds 50 jaar in dienst van de IAF (Israelian Air Force) en is na een aantal upgrades in 2025 aan volledige vervanging toe. Als kandidaten voor deze vervanging heeft Sikorsky haar CH-53K King Stallion voorgesteld terwijl concurrent Boeing de laatste versie van de Chinook CH-47F aanbiedt.
Naast het verschil in prijs, de Chinook is veel goedkoper dan de King Stallion, heeft de leiding van de IAF in 2018 een lichte voorkeur uitgesproken voor de Chinook maar houdt alle optie's open. De beslissing is echter nog niet genomen door de regering en wordt stilaan dringend omdat ten laatste 2025, de CH-53 Sea Stallion's uit dienst gaan. Het order betreft 20 zware transporthelikopters (en de nodige onderdelen) en een dergelijk order neemt makkelijk 3 a 4 jaar om geproduceerd te worden.
Foto copyright: Israelische brandweer
Video copyright: Israelische politie
Update 6/12/2019:
De IAF heeft bekendgemaakt dat de reden voor de brand gevonden is. Het was niet de turbine die vuur gevat had zoals eerst was aangenomen maar een tandwiel verbonden aan de linker turbine was de oorzaak. De hitte veroorzaakt door dit tandwiel heeft de brand veroorzaakt.
Verwacht wordt dat de Yasur helikopters, na inspectie van dit tandwiel, in de komende dagen terug zullen kunnen vliegen.