De GAMA, de beroepsvereniging van de General Aviation Manufacturers, heeft de verkoopcijfers gepubliceerd voor het tweede kwartaal 2019. Wij hebben de verkoop van civiele helikopters vergeleken met vorig jaar en hieronder in een tabel verwerkt.
Fabrikant | 2019 # | 2019 $ | 2018 # | 2018 $ |
---|---|---|---|---|
Airbus | 90 | $393,1m | 83 | $341,2m |
Bell | 53 | $116,0m | 57 | $151m |
Enstrom | 5 | $3,1m | 6 | $6,0m |
Guimbal | 6 | $2,3m | 5 | $1,8m |
Leonardo | 38 | $374,3m | 46 | $438,1m |
Robinson | 51 | $30,8m | 85 | $46m |
Daarnaast waren er nog uitleveringen van militaire helikopters door NHI: 6 NH-90 in 2018 en 7 in 2019, door Bell 17 helikopter in 2018 en 6 in 2018 en door Sikorsky 29 helikopters in 2018 en 27 in 2018.
Type | Q2 - 2019 | Q2 - 2018 |
---|---|---|
R22 | 4 | 10 |
R44 | 29 | 53 |
R66 | 18 | 22 |
Een paar vaststellingen bij de cijfers:
- Airbus is de enige fabrikant die een beter tweede kwartaal had in vergelijking met vorig jaar.
- Het verkocht 57 stuks H125 tov 46 vorig jaar.
- En het verkocht 21 stuks H145 tov 17 vorig jaar.
- Er werd dit kwartaal slechts een enkele H175 uitgeleverd, vorig jaar was dat ook 1 stuk.
- Bell leverde dit jaar 30 stuks JetRanger 505 X uit terwijl vorig jaar 34 stuks werden uitgeleverd. De grote doorbraak van de Bell 505 is er nog niet gekomen.
- Ook Guimbal breekt niet echt door; 6 helikopters uitleveren is geen goed resultaat.
- Leonardo had een zwak tweede kwartaal 2019, ook al omdat het tweede kwartaal 2018 ook reeds beduidend zwakker was dan het jaar voordien.
- Robinson had een zeer zwak kwartaal, slechts 51 helikopters werden uitgeleverd, laagste cijfer voor een kwartaal in lange jaren. Robinson is de referentie in de private helikopterwereld en dit resultaat zegt veel. Zijn de sterke dollar (70% van Robinson's helikopters zijn voor export) en de vrees voor nieuwe economische crisis de redenen voor deze zwakte?
- Is de Robinson R22 nu op sterven na dood? Toch vertelde CEO, Kurt Robinson dat hij er niet aan denkt om de R22 stop te zetten zolang er vraag naar blijft.
- De R44 Cadet geraakt niet van de grond, er werden geen R44 Cadet uitgeleverd dit kwartaal.
- De R44 familie verkocht slechts 29 stuks terwijl vorig jaar nog 53 stuks. De R44 is ook niet meer de meest verkochte helikopter ter wereld, deze eer valt dit kwartaal te beurt aan de Airbus H125 familie.
- De R66 verkocht 18 stuks, maar de Bell JetRanger 505 X is marktleider in de categorie lichte turbinehelikopters met 30 stuks.
Het tweede kwartaal 2019 was een zwak kwartaal voor de helikopterindustrie. In vergelijking met het tweede kwartaal 2018 werden 14,3% minder helikopters verkocht en de omzet daalde van $984 miljoen tot $919 miljoen dit jaar, en vermindering van 6,6%.
Er is geen heropleving te bespeuren en de aangekondigde orders zijn ook niet van die aard dat de cijfers op korte termijn veel beterschap zullen tonen. We kregen een rapport binnen over de vooruitzichten voor helikopterindustrie in de periode tussen nu en 2028. In de komende dagen komen we hierop terug.