Bezig met laden...

Logboek

Nieuws uit onze luchtvaartregisters

Nieuws uit onze luchtvaartregisters

Nieuwe Airbus H130 met registratie PH-WTN voor HeliCentre

Ongetwijfeld de mooiste aanwinst van de afgelopen maand is de nieuwe Airbus H130 van HeliCentre. Op 28 januari kwam de splinternieuwe Airbus H130 met registratie PH-WTN de vloot van HeliCentre vervoegen op het vliegveld van Lelystad. Het toestel kwam in twee dagen vanuit de Airbus Helicopters fabriek in het Franse Marignane naar Nederland en werd op Lelystad uitgebreid verwelkomt.

Mooie foto van de nieuwe Airbus H130 samen met de H120 van Helicentre - © Wytze Adriaanse - met onze dank

 

Schitterende Bell Huey UH-1D gaat in de Benelux vliegen

Op 13 januari 2022, kwam op het vliegveld van Maastricht / Beek (EHBK) bij Aircraft Solutions een trailer aan met een schitterende Bell UH-1D Iroquois of zijn roepnaam 'Huey'. Deze monoturbine Bell Huey UH-1D is afkomstig van de Duitse Bundeswehr - Heeresfliegertruppe waar deze met de registratie '72+94' sinds 1969 in dienst was. 

Het toestel zal bij Aircraft Solutions worden nagekeken op zijn vliegwaardigheid terwijl ondertussen de nodige documenten worden in orde gebracht om het toestel in het Belgisch register in te schrijven onder Annex I, als een 'historical aircraft'.

De nieuwe eigenaars, familie Keuppens, hopen in de lente met het toestel te kunnen vliegen. Proficiat! Een schitterende aanwinst in onze Benelux helikoptervloot.

 

Nieuwe Airbus H120 met registratie OO-HAM in het Belgisch register

Deze Colibri uit 2016 is uit Noorwegen afkomstig waar hij tot begin vorig jaar vloog bij het Noorse Helitrans als LN-OPE. Het toestel kwam in maart vorig jaar naar EBLG (Luik) waar het geparkeerd stond bij Heli&Co.

Het toestel werd op 6 januari 2022 ingeschreven in het Belgisch register als OO-HAM voor eigenaar Transport R. Fraipont uit Eupen 

 

Bell 407GX met registratie OO-EMT verkocht

De knappe Bell 407GX, OO-EMT, die sinds april 2012 vanop de helihaven EBPW vloog, is eind vorig jaar aan het Britse Leisure Parks in Kendal verkocht en is op 7 januari ingeschreven in het Brits luchtvaartregister als G-ELLS.

 

Robinson R44 Raven I met registratie OO-RZA krijgt nieuwe eigenaar

De firma Roecuir kocht op 7 december 2021 de zwarte R44 helikopter OO-RZA, van eigenaar Diatrans uit Brakel, een nevenbedrijf van Air Technology (ATB).

Intussen vloog de helikopter reeds op 11 december naar het industriepark in Zellik (Asse) waar het bij Carrosserie Vannerum een nieuw kleurenschema zou krijgen. Nieuwe eigenaar Roecuir is de laatste jaren actief in de aankoop en verkoop van helikopters.

 

Revisie voor Robinson R44 Raven 2 met registratie OO-RZY

De Robinson R44 Raven II van Bellen-Boscaer ondergaat een grote 12-jaar revisie bij de firma Air Technology Belgium (A.T.B.) nv te Wevelgem waar het op 21.12.21 werd opgemerkt.

 

Franse Robinson R44 met registratie F-HATU vliegt bij Heli&Co

De Robinson R-44 Raven II (serienummer 14354) van het Franse Polycommerce sarl met basis te Bar-le-Duc (F) kwam op 15/01/22 vanaf Bar-le-Duc naar Luik en opereert sindsdien voor rekening van de firma Héli & co sa. Het toestel vloog op 20/01/22 vanaf Luik naar de Antwerpse luchthaven waar het sindsdien is gebaseerd en staat gestald in de loods van Héli & Co sa aan de noordzijde van de luchthaven.
 

 

TOP: Allereerste Gazelle SA342M in het Belgisch register

Gazelle specialist en restaurateur, Xavier de Tracy, heeft op 21 januari 2022 een knappe Gazelle SA342M in het Belgisch luchtvaartregister ingeschreven. Het toestel heeft een respectabele ouderdom en werd ingeschreven onder Annex 1 - als historische helikopter met registratie OO-XDT.

De Aerospatiale Gazelle afkomstig van het Frans leger ALAT (Aviation Légère de l'Armée de Terre) met call-sign 4103 was daar actief met staartcode GJX binnen de EAALAT (Ecole d'Application l'Alat) en kreeg een Franse registratie F-MGJX - M(ilitair)GJX. 

 

Minder leuk nieuws van vroegere Belgische helikopters

  • OO-DYD, een Robinson R44 is in 2001 naar Brazilië verhuist en daar ingeschreven als PR-DYD. Op 13/8/2016 werd het toestel total loss bij een crash te Canela (Brazilie) dat vermoedelijk veroorzaakt werd door carburator icing.

  • OO-ISA, een Robinson  R44 Raven II werd F-HNAF en is op 23 mei 2019 gecrasht in een veld in Chessenaz in de Haute Savoi tijdens een vlucht met een instructeur en leerling piloot. De crash gebeurde toen een grondoefening fout afliep. De helikopter was volledig vernield.

  • OO-MPS, een Robinson R44 Raven I, verhuisde in 2010 naar Brazilië en werd daar PR-MPS. Het toestel werd vernield op 31/12/2018 bij een ongeval te Corumba, Caldas Novas in Brazilië. Het toestel verloor motorvermogen en crashte in het Lago de Corumba.

 

De Airbus H130 met registratie OO-ARI op bezoek op Lelystad

Klik hier voor de mooie fotoreportage van de OO-ARI op bezoek op de luchthaven van Lelystad.

 

 

 

Evolutie van het Belgisch burgerluchtvaartregister in 2021

In het voorbije jaar 2021 werden er 11 nieuwe inschrijvingen genoteerd voor helikopters en werden 11 helikopters uit het register uitgeschreven. Er zijn nu 145 burgerlijke helikopters ingeschreven in het Belgisch register (inclusief 7 toestellen van de luchtsteun van de Federale Politie). 

Volgens plan zou NHV in de komende maanden nog enkele Belgisch ingeschreven helikopters van het type Airbus H155 verkopen aan Air Greenland. Deze waren al een tijdje in onbruik zodat we hier niet direct nieuwe vervangende toestellen voor verwachten. Ook de Super Puma's OO-NHR en OO-NHS vliegen reeds enige jaren niet meer en staan te koop staan. Of hiervoor snel een koper zal worden gevonden is te betwijfelen.

De OO-EGM, een Bell JetRanger 206III, werd verkocht naar Duitsland en zal binnenkort worden uitgeschreven uit het Belgisch register. 

De OO-138, een RotorWay Exec 162F, werd verkocht via het veilinghuis Troostwijk aan een Roemeense klant en kreeg op zijn transport vanuit Dour in België naar Roemenië te maken met zowel de Nederlandse als de Duitse politie.

Of en hoe het toestel intussen in Roemenië is geraakt weten we niet; het staat wel nog steeds in het Belgische register maar heeft reeds meer dan 10 jaar geen vliegwaardigheidsattest meer.

 

Evolutie van het Belgisch militaire luchtvaartregister in 2021

In het Belgisch militaire register zijn er 18 helikopters in dienst: 10 helikopters van het type Leonardo - Agusta A-109BAi en 8 helikopters van het type NH-90. In 2021 werden de twee laatste Alouette's (M-1 en M-2) uit dienst genomen en werden ook twee Agusta's uit dienst genomen.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *