De Amerikaanse FAA (Federal Aviation Administration) deelde in een persrelease mede dat het 9 verschillende voorstellen heeft gekregen van 5 aanbieders om het huidige AVGAS 100LL te vervangen voor de piston luchtvaart-motoren.
Bekende bedrijven zoals Afton Chemical Company, Avgas LLC, Shell, Swift Fuels een en consortium met BP, TOTAL en Hjelmco, hebben oplossingen voorgesteld die in de commissie Piston Aviation Fuels Initiative (PAFI), zullen worden onderzocht. De bedoeling is dat de General Aviation binnen een zo kort mogelijke termijn veilig kan vliegen met loodvrije brandstoffen, ten laatste tegen 2018.
Alleen al in de US vliegen er zo'n 167.000 General Aviation vliegtuigen en helikopters rond op AvGas 100LL; deze brandstof bevat het giftige lood om het hoge octaangehalte te bereiken welke nodig is voor de vliegtuigmotoren.
De FAA zal nu beginnen om de voorstellen van de verschillende bedrijven te onderzoeken op hun impact op de bestaande vloot, op de distributiesystemen, op de omgeving, op de toxicologie en op de kostprijs van het vliegen.
Een eerste schifting zal een aantal voorstellen toelaten tot de labo-proeven die op hun beurt zullen leiden tot twee of drie brandstoffen waarmee de vliegproeven zullen worden uitgevoerd en de uiteindelijke keuze zal worden gemaakt. Bedoeling is wel dat de uiteindelijke keuze compatibel zal zijn met de bestaande motoren, of toch met het overgrote deel van de bestaande motoren.
In Europa kwam Total reeds met een gedeeltelijk oplossing onder de merknaam UL91, welke ondertussen reeds is toegelaten op de Robinson R22, R44 Raven I (niet op Raven II) en een aantal andere helikopters.
Voor meer informatie over het Amerikaanse project klik je hier.