Bezig met laden...

Logboek

Russian Helicopters gaat de VK-2500P turbine in haar Mi- en Ka- helikopters inzetten

Russian Helicopters gaat de VK-2500P turbine in haar Mi- en Ka- helikopters inzetten

De westerse sancties tegen Rusland na de aanhechting van de Krim in 2013 hebben ook nu nog hun invloed op de helikopterindustrie. 

Zo schreven we enige tijd geleden over de ruzie tussen het Russische Russian Helicopters en het Oekraïense Motor Sich. Dit bedrijf was in de Sovjet-tijd de ontwikkelaar en leverancier van de turbines voor de Russian Mi- en Ka-helikopters. Motor Sich is ook producent geweest van de gearbox van de Mi-17. Na het uiteenvallen van de USSR bleef Russian Helicopters verder beroep doen op Motor Sich maar de hoogoplopende spanningen en de annexatie van de Krim hebben de relatie tussen Rusland en Oekraïne opgeblazen met als resultaat dat Russian Helicopters ergens anders een turbine fabrikant moest vinden.

Het Russische United Engine Corporation, Klimov (UEC) is net als Russian Helicopters onderdeel van de staatsholding Rostec, en werkt sindsdien in een versneld tempo aan de vervanging van de buitenlandse turbines van Motor Sich, Safran en Pratt & Whitney door turbines van Russische makelij. 

En intussen kan UEC Klimov de eerste resultaten tonen. In januari 2021 kwam de VK-650V motor beschikbaar voor de Russian Helicopter Ka-226. Deze 650pk turbine zal ook worden gebruikt voor de Ansat en de VRT500 helikopters. Ook de VK-1600V werd voorgesteld die in de Ka-62 helikopter zal worden ingebouwd.   

Tijdens de HeliRussia 2021 werd ook bekend dat de VK-2500P turbine klaar is om in massaproduktie te worden gebouwd. Deze 2.500 pk turbine is in eerste instantie voorzien voor de Mi-28NM gevechtshelikopter maar zal ook worden gebruikt in andere Mi en Ka militaire helikopters. De nieuwe turbine, VK-2500PS-02 kan zonder noemenswaardige aanpassingen in de Ka-32 worden ingebouwd.

Nu UEC Klimow over een serie helikopterturbines beschikt wil het zijn aandeel op de wereldmarkt vergroten van 11% nu naar 20% in 2035. Nu het turbines zal leveren voor alle helikopters die zijn zustermaatschappij Russian Helicopters verkoopt zal dit zijn marktaandeel automatisch verbeteren. Safran en Pratt & Whitney zullen een klant minder tellen. 

Motor Sich, ooit center of excellence voor helikopterturbines in de Sovjetperiode, was Russian Helicopters als klant toch al kwijt en had zich intussen gericht op China. In 2017 kocht het Chinese staatsbedrijf Skyrizon een meerderheidsparticipatie (80%) in het Oekraïense Motor Sich. 

Maar deze transactie kwam door allerlei Oekraïense en Amerikaanse acties tot een halt (lees hierover ons eerder artikel). Op 20 maart 2021 kwam dan de bevestiging van de gerechtelijke inbeslagname van Motor Sich ten voordele van een Oekraïense staatbedrijf. Eigenaar Skyrizon heeft reeds een arbitrage gestart om haar $3,5 miljard investering terug te vorderen. Maar nu is Motor Sich ook China kwijt als klant, nadat het Rusland ook reeds moest laten gaan. 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *