De Russische STLC (State Transport Leasing Company) heeft een rapport gepubliceerd over de status van de vloot civiele helikopters in Rusland. En het rapport toont geen rooskleurig beeld van de vloot burgerhelikopters. Een greep uit het rapport:
- 70% van de burgerhelikopters in Rusland is ouder dan 25 jaar;
- De vernieuwing van die vloot moet door de staat worden gesubsidieerd;
- De sector voorziet een vermindering van het aantal vlieguren;
- De zware helikopters zijn voor 90% Mi-8 varianten
- De modernisering van de vloot is moeilijke omwille van:
- Amerikaanse en Europese sancties, zowel onderdelen als nieuwe helikopters
- Hoge kost van de helikopters
- Stijgende onderhoudskosten (en vermoedelijk een aantal helikopters aan de grond door de sancties)
- Beperkte middelen van de exploitanten
Gebaseerd op cijfers uit 2018 bestaat de Russische civiele vloot uit 2.697 helikopters.
- Top 3 fabrikanten:
- Russian Helicopters - MIL met 1.732 helikopters in de vloot
- Robinson met 455 helikopters
- Airbus Helicopters met 223 helikopters
- Top 6 helikoptertype:
- Mi-8 met 1.228 helikopters in de vloot
- Mi-2 met 431 helikopters
- Robinson R44 met 339 helikopters
- Robinson R66 met 111 helikopters
- Airbus H125 / AS350 met 81 helikopters
- Mi-26 met 66 helikopters
De conclusie is vrij simpel: ofwel gaat het om vrij oude Mi-8 en Mi-2 helikopters ofwel gaat het om Amerikaanse en Europese helikopters waarvoor het onderhoud door de sancties moeilijk of niet mogelijk is. De CEO van Ruslands grootste helikopteroperator UTair bevestigde in mei 2023 dat 30% van zijn 185 helikopters aan de grond stonden wegens onderhouds- of herstellingsproblemen.
Het is duidelijk dat de Russian Helicopters-groep op het huidige ogenblik niet voldoende capaciteit beschikbaar heeft om extra civiele helikopters te bouwen naast de haar prioriteit voor militaire helikopters. Ondanks alles is Russian Helicopters deze week aanwezig op de Dubai Airshow en tonen ze daar een Ka-52 aanvalshelikopter, de Ka-32A11M in de versie brandbestrijding, de Mi-171A3 in offshore uitvoering en de lichte Ansat als ambulancehelikopter.
Rusland heeft hier een groot probleem en de oplossing is niet voor morgen. Tegelijkertijd heeft met veel van deze bestaande en oudere toestellen die vliegen in moeilijke (weers-) omstandigheden (o.a. Siberië) voor de olie- en gasindustrie en die veel onderhoud nodig hebben. In een dergelijke situatie kunnen ongevallen niet uitblijven.
Het is overigens opmerkelijk in Rusland dat STLC dergelijk rapport publiek heeft gemaakt.
Foto credit: Igor Dvurekov (licensed under the Creative Commons Attribution 3.0 Unported license.)